Pesach! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Pesach! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Pesach!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

23 April 2015 | Israel, Akko

Dag 193: Nes Ammim

Vandaag een dagje in de village service meegeholpen aan de pesach cleaning. Onze eigen eetzaal is nu volledig ‘kosjer le Pesach’… Hoe supermarkten dat doen met granenrepen enzo? Die vakken dekken ze af en deze producten zijn gedurende Pesach dan ook niet te koop.

Dag 194: Nes Ammim

Vandaag meegeholpen aan de Pesach cleaning in het hotel. Kamers volledig binnenste buiten gekeerd: ‘every room wille be clean again’ aldus teamleidster Wasseela met haar heerlijke Arabisch-Engelse accent. In de avond een lecture bijgewoond over de messiaanse joden in Israël. Heel erg interessant maar ook verwarrend. De ene keer denk je: dit zijn Joden, drie minuten later hoor je weer iets typisch Christelijks. Heel bijzonder. De gastspreker, voorganger in de Joods Messiaanse gemeente in Haifa, noemde zijn gemeente 'volmaakte Joden’.'

Dag 195: Nes Ammim & Shave Ziyyon - Nahariyya

Vandaag een vrije dag gehad. Lekker op het strand geweest. Tussen Shave Ziyyon en Nahariyya ligt een mooie, voor mij nog onbekende boulevard die ik eens ontdekt heb. In de avond een interessante bijbelstudie gevolgd over 1 koningen 17 waarin de man van de Karmiel voorkomt: Elia.

Dag 196: Nes Ammim & Regba

Vandaag na een dagje Pesach cleaning in het hotel te hebben gehad, een bezoekje aan de tandarts gebracht. Een van mijn zenuwen onder een kies was kapot en die is nu weer gerepareerd. Voor de geïnteresseerden: ik lag in een hypermoderne kamer waar mijn eigen tandarts niet eens bij in de buurt komt. Technisch gezien is alles hier bijzonder ver ontwikkeld.

Dag 197: Nes Ammim

Weer schoongemaakt voor Pesach in het hotel vandaag. Door deze drukke periode in het hotel werk ik dus wat minder op kantoor, maar dat vind ik niet zo erg. Wat afwisseling zo nu en dan vind ik wel prima.

Dag 198: Nes Ammim

Vandaag vrij geweest. Opnieuw lekker naar het strand geweest. Vandaag begint tevens datgeen waar zo hard voor schoongemaakt is: Pesach. Zoals eerder verteld begint dit met Sederavond die vanavond dus is..!

Dag 199: Nes Ammim

De eerste officiële Pesach dag vandaag! Het hotel is overboekt en vandaag werkte ik voor het eerst in de dining hall van het hotel: zwarte broek en een wit overhemd aan en gaan! Ik vind dit werk (voornamelijk serveren en afruimen) erg leuk. Dit komt omdat je voortdurend met klanten in contact bent. Ik heb een aantal leuke gesprekken gehad met gasten afkomstig uit Jeruzalem en dorpen dicht bij de grens met Gaza.

Dag 200: Nes Ammim

Vandaag is het behalve Pesach ook Pasen! Ik was vrij vandaag, maar de meeste volunteers moesten gedurende de hele dag werken en dus hebben we de Paasdienst om zes uur in de ochtend gedaan…! Ik nam opnieuw deel in het koor en onze bijdrage werd net zoals bij Kerst erg gewaardeerd. Ik vond de dienst zelf vrij bijzonder. Door de verscheidenheid aan christelijke stromingen was het een variërend geheel met allerlei verschillende gebruiken. Na de dienst een lekker Paasontbijt gehad en in de middag naar het strand geweest. Behalve onze dienst heb ik nergens iets van Pasen gemerkt. Hier heeft Pesach de overhand, Pasen lijkt niet te bestaan.

Dag 201: Nes Ammim

Vandaag een dagje in het hotel gewerkt om stay-overs te geven aan de hotelgasten, ofwel: nieuwe vuilniszakken, nieuwe handdoeken, zorgen voor voldoende toiletpapier, bedden opmaken en de vloer vegen. Met de lunch was ik klaar en zo was ik de rest van de dag lekker vrij.

Dag 202: Nes Ammim & Nahar

Na een dagje opnieuw stay-overs geven in het hotel meegeweest met een studietrip naar een vernield Arabisch dorpje genaamd Nahar. In 1948 is hier ‘schoongemaakt’ door de toenmalige stichters van de staat Israël. Vrij impressive. De resten van huizen die hier nog steeds staan worden weggehaald door Israëlische Joden, aldus onze Palestijns Arabische gids.. Hij gaf ons mee aan het einde van de trip: ‘go back today with the message: 'when you hear something, you have to check if it's true, think about what I am telling you today’. Op de vraag of er nog vrede mogelijk is antwoordde Youssef: 'when there is a will, there is a way'.

Dag 203: Nes Ammim & Shave Ziyyon

Vandaag een dagje in de tuin gewerkt. Na de tuin naar het strand geweest. Het was vandaag de warmste dag tot nu toe in het nieuwe jaar.

Dag 204: Nes Ammim & Nahariyya

Vandaag na een vrije dag naar de synagoge in Nahariyya geweest voor de tweede Seder maaltijd gedurende Pesach wat tevens betekent dat Pesach over is. Dit was erg leuk om mee te maken. We kregen een boekje waarin we alle stappen van de Seder doorliepen. Alle focus lag opnieuw op waar Pesach over gaat: bevrijding en dus reden tot feest!

Tot zover mijn dertiende ‘Pesach blog’. In het volgende blog onder meer de nationale Holocaust herdenkingsdag en de Israelische ‘bevrijdingsdag’…!

Celebrate every day!

Greetz,

David

  • 23 April 2015 - 15:47

    Aike:

    Geweldig, wat maak jij veel mee in relatief korte tijd. Gods zegen man!!
    Groet, ook van Wim
    Aike

  • 03 Mei 2015 - 16:27

    Gerard (oom):

    Hé David!

    Al meer dan 200 dagen in Israel lees ik. Dat is heel wat! Maar ik schat dat het er nu wel zo'n beetje voor je op zit? Of heb je al bijgetekend voor een verlenging?

    Toen ik van Evron terugkwam kon ik meteen aan de slag bij het bedrijf waar ik m'n afstudeeropdracht had gedaan. Maar m'n rugtas heeft nog maanden lang op m'n kamer gelegen, in de aanslag om zo weer opgepakt te worden. Het liefst had ik weer teruggegaan naar de kibboets. Niet dus... De jaren daarna ben ik overigens nog wel een paar keer als toerist terug geweest.

    Afijn, niet te lang over nadenken en lekker nog genieten van de laatste weken!

    Groetjes,

    Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Akko

I-S-R-A-E-L

Vrijwilligerswerk in Nes Ammim, Israel.

Recente Reisverslagen:

23 April 2015

Pesach!

28 Maart 2015

Een nieuw seizoen!

25 Februari 2015

Het Noorden van Israel

09 Februari 2015

Jeruzalem...!

16 Januari 2015

Feestdagen en StudieTrips!
David

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1786
Totaal aantal bezoekers 16071

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 26 Mei 2015

I-S-R-A-E-L

Landen bezocht: