Een nieuw seizoen! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Een nieuw seizoen! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Een nieuw seizoen!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

28 Maart 2015 | Israel, Akko

Dag 162: Tel Aviv – Jaffo

Vandaag ben ik de ochtend per trein naar Tel Aviv gegaan om aan het eind van de dag op Ben Gurion Airport nieuw bezoek te ontvangen: Pa en Opa. Vanwege het fijne weer ben ik richting het strand gelopen waar ten opzichte van enkele weken geleden al veel meer activiteit te bespeuren viel. Veel mensen spelen hier matkot: beach tennis op de Israëlische manier. Vanaf het strand in centraal Tel Aviv ben ik naar de wijk Jaffo gelopen, het oude Joppe. Dit is een van origine oude Arabische wijk met mooie oude gebouwen en een fantastische authentieke sfeer. Aan het eind van de middag zijn Pa en Opa veilig geland en samen zijn we richting Nes Ammim gereden.

Dag 163: Nahariyya & Rosh HaNikra

Vandaag heb ik Pa en Opa allereerst een rondleiding gegeven in Nes Ammim. Vervolgens hebben we in Nahariyya gelunched en zijn we aansluitend doorgereden naar RoshHaNikra waar we samen met een grote Joodse groep Yeshiva studenten hebben genoten van het mooie uitzicht en de grotten. We hebben de dag afgesloten met een gezellige erev-shabat maaltijd.

Dag 164: Haifa & Akko

Vandaag was Pa jarig! Omdat het shabat is hebben we vandaag de niet Joodse plekken in de omgeving bezocht: Haifa en Akko. Vanaf de top van de Bahai garden hadden we een fantastisch uitzicht over Haifa en na op de Ben Gurion Boulevard lekker te hebben gegeten zijn we naar Akko gereden waar we de oude stad bezocht hebben. ’s Avonds rustig aan gedaan en onze trip voor morgen voorbereid..

Dag 165: Banias, Caparnaum, Tabgha and Tiberias

Vandaag Noord-Oostwaards getrokken. Eerste stop: Banias. Tweede stop: Capernaum. Derde stop: Tabgha. Vierde stop: de berg van de Zalingsprekingen. Vijfe stop: Tiberias. De tweede, derde en vierde plaats had ik zelf nog niet eerder gezien dus ook voor mij weer wat nieuwe dingen. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste plekken in Israël: het meer van Galilea. In Tiberias hebben we de dag afgesloten aan het water met een lekkere Petrusvis.

Dag 166: Nes Ammim

Vandaag zijn Pa en Opa doorgereden naar Jerzualem na drie erg leuke dagen hier in en rondom Nes Ammim. Ikzelf heb vandaag in de TS gewerkt.

Dag 167: Nes Ammim

Vandaag heb per toeval ik drie verschillende dingen gedaan: HR, FR en TS.

Dag 168: Tel Aviv

Vandaag op studietrip naar Tel Aviv geweest. Een vriend van Nes Ammim die hier geboren is heeft ons rondgeleid. We zijn begonnen met het bewonderen van de Bauhaus stijl. Tel Aviv telt meer dan 100 Bauhaus buildings. Het wordt onder meer hierdoor ook wel the white city genoemd. Na het bezichtigen van Bauhaus buildings zijn we naar de City Hall geweest. Vervolgens even koffie wezen drinken bij de Cofix, een toco verspreid over het hele land waar alles maar 5 sjekel kost. Hierna zijn we naar het Susan Dalal center in de wijk Neve Tzedek geweest. Ook zijn we bij het IDF Tel Aviv City Office geweest waar familie en vrienden heen kunnen gaan voor info en berichtgeving over status van soldaten. We zijn de dag comfortabel geëindigd op het strand met een aangename avondzon.

Dag 169: Nes Ammim

Vandaag heb ik voor het hotel deelgenomen in een foto shoot. Deze foto’s worden op de nieuwe website van het hotel geplaatst. Hierna in de TS gewerkt. Er is een nieuwe ruimte voor de technische dienst gemaakt en daar valt nu veel te schilderen.

Dag 170: Nes Ammim, Shave Ziyyon & Akko

Vandaag gewerkt in de HK. Hierna naar het strand gereden aangezien het inmiddels 26 graden is en dat blijft de komende dagen ook zo. ’s Avonds uit eten geweest in Akko in de oude haven met een fantastisch uitzicht over Haifa.

Dag 171: Nes Ammim

Vandaag opnieuw een dag in de HK gewerkt. Het is momenteel drukker aan het worden en dus is er meer werk te doen in het hotel.

Dag 172: Nes Ammim & Peki’in

Vandaag een vrije dag gehad. In de middag op studietrip naar Peki'in geweest. Een oud Druzen dorp waar veel verschillende soorten mensen wonen. Hier hebben van oorsprong ook Joden en Arabieren gewoond. We zijn naar het graf van een oude belangrijke rabbi gegaan dat zelfs op het 100 sjekel biljet afgebeeld staat. Het Druzen geloof is lang geleden ontstaan in Egypte. In de 12e eeuw zijn ze daar vanuit verdreven en hebben ze voor hun eigen veiligheid hun heil gezocht in het berglandschap van Noord-Israël. Druz, kon je tot 25 jaar geleden niet worden, inmiddels wel dus. Huwelijken zijn alleen van Druz tot Druz toegestaan. Het geloof vindt zijn basis in de islam + vijf extra handgeschreven boeken. Er zijn in totaal 18 Druzen dorpen in Israël waarvan de helft gemixt is met andere etniciteit.

Dag 173: Nes Ammim

Vandaag een dagje in het kantoor gewerkt. Hier zijn om het kort te houden wat dingen veranderd afgelopen weken en het belangrijkste daarvan is een wijziging in het management. Ik val nu onder een Israëlische baas en die heeft ons vandaag over de wijzigingen ingelicht. Binnenkort heb ik een gesprek met hem om opnieuw naar fundraising te kijken.

Dag 174: Nes Ammim

Vandaag een half dagje geverfd en tevens geholpen in het hotel waar ik enkele zaken van punt A naar B moest verplaatsen aangezien er morgen een speciale groep gasten komt die veel faciliteiten nodig hebben.

Dag 175: Tel Aviv – Amsterdam

t/m

Dag 183: Amsterdam – Tel Aviv

Ik ben een weekje in Nederland geweest om Rolf te bezoeken en andere familie en vrienden weer te zien.

Dag 184: Nes Ammim

Terugkom dagje. Vrij geweest. Relaxt gedaan.

Dag 185: Nes Ammim & Haifa

Vandaag naar een Messiaanse service in Haifa geweest waar de Tabernakel onderwerp van de dag was. Het was bijzonder te zien hoe Jezus wordt gezocht in het Oude Testament. Best leerzaam. Bij terugkomst opnieuw even gewerkt in de HK om alle check outs etc. goed te laten verlopen.

Dag 186: Nes Ammim

Opnieuw een dag in de HK gewerkt. Er is momenteel een grote groep jongeren in het hotel die net onder Tel-Aviv wonen. Enkele gesproken. Leuk om met hen in contact te komen. Na de zomer gaan ze allemaal het leger in en je ziet dat daar met een soort opgewonden angst naartoe geleefd wordt…

Dag 187: Nes Ammim & Regba

Opnieuw een dagje schoongemaakt. Tevens een bezoekje aan de kibboetz van Regba gebracht om de tandarts lastig te vallen. Ik mag over twee weken terugkomen want er is een zenuw gebroken en tevens vond die een gaatje… Helaas…

Dag 188: Nes Ammim

Opnieuw een dag schoongemaakt. Nu niet alleen kamers, maar ook ramen en zo wat alles wat je kunt bedenken. Dit gebeurd niet zomaar: het is bijna Pesach, dus de Pesach cleaning is begonnen…!

Dag 189: Nes Ammim

Na een dagje HR naar een lecture van een rabbi over Pesach gegaan. Pesach betekent overgaan. Alle gebruiken en rituelen zijn terug te voeren naar de bevrijding uit de slavernij. Het begint met de Sederavond. Op deze avond mocht het Joodse volk Egypte verlaten. Na zeven dagen lopen, ging de Rode zee open waarna de lange tocht door de woestijn begon. Op de eerste en tweede dag is het een echte holiday, de vijf ertussen niet volledig. Tijdens de Sederavond is het gebruikelijk naast allerlei vaste eetpatronen (seder: orde) ook tien druppels wijn op de maaltijd te druppen om de tien plagen te gedenken en hiermee indirect het leed van de Egyptenaren destijds en andere lijdende mensen op de wereld momenteel. Pesach valt altijd in de lente wanneer de natuur op zijn mooist is. De Joden lezen tijdens Pesach Hooglied waarin liefde op drie niveaus wordt uitgebeeld: spiritueel, emotioneel en erotisch. God toonde liefde door trouw te zijn aan zijn volk en bevrijdde ze uit de slavernij. De Joden eten zeven dagen geen deeg dat gereisd is. Ofwel: ze eten matses. Hiervoor is ook de jaarlijkse Pesach schoonmaak: om ervoor te zorgen dat nergens, maar dan ook nergens deze deegdeeltjes te vinden zijn. Waarom? Dat zou namelijk niet gelijk staan aan het bevrijdingsverhaal... Het is tevens een emotionele schoonmaak: breken met je eigen slavernij, je gebondenheid. Ik vond het mooi en interessant om dit allemaal te horen.

Dag 190: Nes Ammim

Vandaag een gesprek gehad met mijn nieuwe direct leidinggevende over fundraising. Hij heeft een iets andere aanpak. We gaan daar de komende periode wanneer ik op kantoor aanwezig ben hard aan werken.

Dag 191: Nes Ammim

Eerste tropische dag van het jaar: 30 graden vandaag met veel wind, de zogeheten: Chamsin wind uit woestijnen in Jordanië. Ik was vrij en heb de kerkdienst voor morgen geheel voorbereid. Ofwel: een preek regelen, de liturgie schrijven, teksten kiezen etc. Best wel een klus maar gelukkig is het gelukt.

Dag 192: Nes Ammim

Shabat vandaag. Lekker relaxt. De kerkdienst nog een keer gechecked en die hoop ik vanavond dus te houden. Ik ga een preek herhalen die ik toen ik Nederland was heb gehoord in de Kruiskerk over het delen van je leven.

Tot zo ver mijn deling voor dit blog. Ik wens jullie allemaal een lekker weekend en het beste met wat dan ook!

Greetz,

David

• 28 Maart 2015 - 15:41

Toos:

Mooi verslag David! Fijne zondag en gezegende dienst!