De Negev woestijn! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu De Negev woestijn! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

De Negev woestijn!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

26 December 2014 | Israel, Akko

Dag 80: Nes Ammim

Rustige Shabbat gehad. Ik vind het een bijzondere dag, de Shabbat. Het hele bestaan in dit land, op de Christelijke en Islamitische dorpen na, ligt op zijn gat. Soms vind ik dat fijn, even niks hoeven. Vandaag had ik echter wel zin om met het mooie weer de stad in te gaan, echter is daar dan niks te doen…

Dag 81: Nes Ammim

Vandaag ben ik begonnen met het overdragen van HR werkzaamheden aan de nieuwe HR manager. Een aparte klus. Het is gek alles wat je in korte tijd eigen hebt gemaakt weer uit handen te geven.

Dag 82: Nes Ammim

Verder gegaan met waar ik gister gebleven was. Ik heb het idee dat de nieuwe HR manager een geschikte persoon is voor de werkzaamheden. Aan het eind van de dag kan ik concluderen dat de belangrijkste dingen besproken zijn. De komende dagen ben ik niet in Nes Ammim, bij terugkomst sluit ik weer even aan bij HR om de laatste zaken over te dragen.

Dag 83: Negev Day 1

Vandaag zijn we om 6 uur ’s morgens met een volle bus vertrokken naar de Negev woestijn in het zuiden van Israël. Deze woestijn maakt ca. 62 % van het totale landoppervlak uit. De Negev wordt vaak in het Oude Testament aangehaald.

Ik was nog nooit eerder in de woestijn geweest en ik moet zeggen dat ik het meer dan fantastisch vond. Het zand in allerlei verschillende kleuren, wadi’s, heuvels en bergen, de stilte: noem maar op. Op sommige plekken had de Negev zelfs iets weg van een maanlandschap.

De eerste stop vandaag betrof het David Ben Gurion Park. Hier ligt David Ben Gurion samen met zijn vrouw begraven. David Ben Gurion hield van de woestijn. Tijdens en na zijn presidentschap leefde hij in de Negev en ging hij elke dag met de auto door de woestijn naar het parlement in Jeruzalem.

Na het bezichtigen van dit park inclusief wadi Herawani door te hebben gelopen, zijn wij naar Ein Avdat gereden. Ein Avdat is een grote canyon. Ein is het Hebreeuws voor waterbron. Door water en wind erosie is de grote canyon ontstaan: erg indrukwekkend. De verschillende steenlagen in een diepte van 350 meter blijven je aandacht trekken.
Na het bezoeken van de canyon, zijn wij naar de stad Avdat gegaan. Dit is inmiddels een vervallen ruïne als gevolg van een aardbeving die plaatshad rond ca. 700 CE. Vroeger was dit een bloeiende handelsstad. De hooggelegen stad (650 meter boven zeeniveau) lag namelijk op de Incense route van de Nabateeërs. Vanuit hun hoofdstad Petra in Jordanië, trokken deze handelslieden door de woestijn naar de poort van Gaza. Gaza ligt namelijk aan zee en hiervandaan kon men producten in en uitvoeren. Doordat de stad later nog door de Romeinen bezet is geweest (ca. 294 CE) is de bouwstijl herkenbaar Rooms.

Aan het einde van de dag zijn wij naar onze kampeerplaats ergens midden in de woestijn gereden. Nadat alles uit de bus was geladen, hebben we gegeten en na een dag evaluatie is iedereen zijn slaapzak ingekropen. Erg gaaf om zo ergens in the middle of nowhere te overnachten! In de nacht wisselden tweetallen elkaar af als night watch om het hele zooitje in de gaten te houden.

Dag 84: Negev Day 2

Vandaag zijn we na een bijzondere nacht slapen vroeg opgestaan om naar de beroemde Ammonieten Muur te gaan. Dit is een dier dat ruim een meter groot kon worden en stemt af uit de schelpen en octopus familie. Deze dieren leefden ca. 250.000.000 jaar geleden in de Negev Zee die destijds dit gedeelte van de aarde bedekte. Ze worden tegenwoordig als teken voor geluk gebruikt tegen kwade geesten. In deze muur zaten duizenden ammonieten doordat tektonische krachten de ammonieten opstuwt en ze zo dicht bij elkaar brengt. Momenteel is de muur, als gevolg van diefstal, helaas weinig ammonieten meer rijk..

Na het bekijken van deze muur zijn we doorgereden naar de voet van de berg Ardon. Deze berg is 702 meter hoog. We zijn hem op en af gegaan, ontzettend gaaf. Het uitzicht was adembenemend. Na de intensieve afdaling hebben wij uitgerust in wadi Adon. Het bijzondere van de wadi’s zijn de groene struiken die wegvallen tegen de gele woestijn achtergrond.

Na al met al een intensieve dag hebben we ’s avonds ons kamp weer opgezet. Helaas de tweede en laatste keer.

Dag 85: Negev Day 3

Op deze laatste Negev dag zijn wij onder meer naar een bedoeïenen kamp geweest. Het overgrote deel van deze bedoeïenen is Arabier. We zijn in een oude, armoedige tent ontvangen door een vrouw. Veel van de bedoeïenen zijn afkomstig uit Jordanië of Egypte (ca. 300 jaar geleden zijn zij naar Israël gekomen). Wat opviel was de geslotenheid van de gastvrouw en de andere inwoners van het dorp. Onze guide, Yusef, heeft hier voor zijn studie antropologie een jaar geleefd. Hij vertelde onder meer kort over de sociale verhoudingen. Wij zouden die als prehistorisch beschrijven maar deze mensen leven ernaar.

Buiten de tent hing een sterke vee geur. Behalve schapen, geiten, kippen en ezeltjes hebben de bedoeïenen uiteraard ook kamelen en dromedarissen. De kameel is ook het wel schip van de woestijn zoals men dat hier zegt. Hij golft langzaam op en neer en drinkt over het algemeen een keer in de vier dagen 40 tot 50 liter water. Behalve de enorme watervoorraad hebben kamelen ook enorme vetreserves die ze gebruiken om te overleven in het warme woestijnklimaat.

De volgende stop was Maktesch Ramon. Dit betreft de grootste krater rug ter wereld. De rug is maar liefst 40 kilometer lang en 500 meter diep. Het is net als veel andere gebieden in de Negev beschermt natuurgebied: the Ramon Nature Reserve.

Na deze indrukwekkende krater zijn wij de Negev trip geëindigd bij de Dode Zee. Hier ben ik samen met drie andere volunteers achtergebleven. Morgen willen wij graag de grens oversteken naar Jordanië. De grens is hier echter maar op een paar plekken geopend. Gezien onze planning is zuidelijk oversteken het beste en daarom zijn wij uiteindelijk al liftend op onze slaapplek vlakbij de grensovergang nabij Eilat gearriveerd. We slapen vannacht in kibboetz Lotan waar twee Nederlands ons ontvangen hebben. Dit zijn twee gasten die vroeger ook in Nes Ammim geweest zijn en waarmee wij in contact zijn gebracht. Lotan is een Eco kibboetz waar men van alles recyclet en huizen van stro en modder maakt: super innovatief!

----

Tot zo ver mijn verslag over de Negev woestijn. Het verslag over Jordanië volgt snel!

Groetjes!

David