De maand van de vele feesten! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu De maand van de vele feesten! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

De maand van de vele feesten!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

03 Oktober 2014 | Israel, Akko

Dag 6: Nes Ammim
Vandaag heb ik voor het eerst in de ‘TS’, de Technische Dienst gewerkt. Dit werk is ontspannen en variërend. Fietsen maken, bomen omzagen, airco’s testen: noem maar op. In de avond heeft een liberale rabbi een lecture gegeven over Rosh HaShana (Joodse Nieuwjaar) en Yom Kippur (Grote Verzoeningsdag, die tevens het einde van de nieuwjaarsviering is). Dit betreft een tijd van een nieuwe start (nieuw jaar) en overdenking van zonden en het aanvaarden van vergeving. Yom Kippur is de heiligste dag in het Jodendom. De Joden bidden dan vijf keer per dag (normaal drie keer en op Shabbat vier keer). Tevens bespelen ze de Ramshoorn. De Rabbi speelde ook delen van liederen die dan gezongen worden. Een doordringend geluid waar je kippenvel van krijgt! Zie verdere toelichting van deze speciale dagen in mijn bijgevoegde foto’s!

Dag 7: Nes Ammim
Vandaag heb ik opnieuw in de TS gewerkt. ’s Avonds heb ik samen met twee andere volunteers een work-out gedaan in de schelter die hiervoor gebruikt wordt. Toch bijzonder, hier is de afgelopen jaren toch ook voor andere redenen gebruik van gemaakt…

Dag 8: Nes Ammim
Vandaag heb ik mijn officiële introductiedag van en door Nes-Ammim gehad. Ik heb gesproken met alle managers en leidinggevenden. Ik heb onder andere het jaarverslag van vorig jaar gekregen zodat ik weet wat er de afgelopen jaren gedaan is. Daarnaast heb ik mijn eerste Hebreeuwse les gehad! Wat een taal zeg! Momenteel krijgen we het alfabet uitgelegd zodat we in staat zijn meerdere woorden te erkennen en zo ‘feeling’ met de taal te krijgen. In de avond heb ik meegedaan met een Christelijke zangdienst die veel mensen aantrok.

Dag 9: Nes Ammim & Nahariyya
Vandaag was ik vrij en was het de eerste dag van Rosh HaShana, allen Shana Tova gewenst (gelukkig nieuwjaar)! In de ochtend ben ik samen met andere volunteers naar Nahariyya geweest. Het was druk op de straten vanwege de laatste inkopen voor dit feest (overal keppels en bloemen te koop). In de Taxi terug vertelde de Palestijnse chauffeur enthousiast over Israël. Wat opviel was zijn kennis over de islamitische wereld. Hij beschouwd IS niet als onderdeel daarvan. In de avond ben ik naar een synagoge in Nahariyya geweest om het Joodse nieuwjaar echt te vieren! Het is het 5775e jaar volgens de Joodse jaartelling. Ze starten met tellen vanaf het begin: de schepping.

Dag 10: Nes Ammim
Vandaag heb ik voor het eerst in de ‘DW’, de dish wash gewerkt. Dat klinkt ernstig, maar dat is het niet. Het werk is eenvoudig en het resultaat is snel zichtbaar. Enige probleem: mijn benen trokken het niet erg lang… Ik heb dit aangekaart bij personeelszaken en in oktober sta ik daarom niet meer hiervoor ingepland, een goede zaak. De vele gasten in het hotel vierden feest vandaag. Een onderdeel hiervan is het Tashlich ritueel waarbij Joden brood in stromend water gooien. Het brood symboliseert hier de zonden die zo weggedreven worden. De gasten deden dit overal op het terrein waar stromend water aanwezig was. Indrukwekkend om dit van dichtbij te zien.

Dag 11: Nes Ammim
Vandaag heb ik weer een dag in de Housekeeping gewerkt. Dit was erg leuk omdat je nu het zo druk is de kans hebt met veel gasten te spreken. Een familie met een ziek kind waar ik schoonmaakte vroeg wie ik was, waar ik vandaan kwam en waarom ik hier werkte. Ze waren verbaasd dat ik dit op vrijwillige basis doe. Ze bedankten mij hartelijk voor het schoonmaken en het gesprek en wensten mij een goed nieuw jaar toe. Bijzonder om zo je vrijwillige bijdrage gewaardeerd te zien worden!

Dag 12: Nes Ammim
Vandaag was ik vrij en heb ik weinig uitgevoerd. Een rustdag dus.. In de avond heb ik housekeeping evening duty gehad en heb ik met de nieuwe directeur van het Nes Ammim hotel gesproken. Hij vertelde mij dat het eerste Hebreeuwse woord dat ik moet weten, ‘balagan’ is. Dit betekent bende/chaos. Ik moet zeggen dat hij een punt heeft want de manier waarop de kamers waren achtergelaten door de, met name seculier Joodse gasten, was werkelijk balagan!

Dag 13: Nes Ammim & Akko
Na mijn werk in de TS was het tijd voor een studietrip naar Akko. Akko is een oude, Arabische stad. Wij hebben hier een tour van lokale jongeren gehad die verenigd zijn in de organisatie Ayalim (het googelen waard!) die ons drie plekken lieten zien in de oude stad. Toen we door de oude stad liepen leerde een van de studenten mij het Arabische woord voor ‘hallo’ : ‘salam’. Shalom wordt in een overheersend Arabische stad namelijk zichtbaar minder gewaardeerd. We zijn de tour geëindigd in hun te gekke studentenhuis met bizar terras. De studenten komen uit Jeruzalem, Tel-Aviv, Eilat etc... We hebben over van alles en nog wat gepraat. Onder andere over de kritiek op het handelen van Israël jegens de Palestijnen. Ook hebben we over het leger gepraat. De dienstplicht is hier de normaalste zaak van de wereld. Welgeteld drie jaar voor de heren en twee jaar voor de dames. Een van de meisjes met Argentijnse roots verloor een vriendin tijdens een racketaanval uit Gaza afgelopen Gaza-Oorlog.. Dan zie je dat het niet zo gek is dat ze, ondanks de tijd van verzoening, toch wrok koesteren en de drang hebben zichzelf daarom te verdedigen of aan te vallen.. We hebben als afsluiter een interessante discussie over zionisme gehad. Conclusie: Israël als Joodse staat opbouwen, dat is het doel van Ayalim. Toen ik na het gesprek naar buiten liep klonk het Arabisch avondgebed. Dan realiseer je je hoe verdeeld dit land is…

Dag 14: Nes Ammim
Vandaag opnieuw in de TS gewerkt en de daken van veel bewoners schoongemaakt en gerepareerd voor het regenseizoen. Toen ik om me heen keek besefte ik wat voor een geweldige omgeving dit is en wat voor een Bijbelse historie hier te herkennen is: Galilea!

Dag 15: Haifa.
Vandaag ben ik samen met andere vrijwilligers naar Haifa geweest. Een fantastische stad met oude en nieuwe bezienswaardigheden. Hoogtepunt? De Baha’i Gardens. Een heilige tuin waar volgens deze overtuiging ook Jezus en Mohammed in een ver verleden verschenen zijn. Voor het eerst sinds lange tijd ook weer eens in een dierentuin geweest. Op een van de foto’s is de omschrijving van de jakhals te vinden die hier elke avond concerten geven die tot in de late uurtjes duren!

Dag 16: Nes Ammim
Vandaag opnieuw in de TS gewerkt en in de avond een bijzonder interessant lecture over het moslimfeest Hadj gehad van Yusuf (zie ook mijn eerdere blog). Ook een verzoeningsfeest waarin het verhaal van Ibrahim die zijn zoon moet offeren centraal staat. Dit wordt gevierd door de cirkelrondes rondom de Hadj in Mekka. Na Mekka zijn Medina en Jeruzalem de belangrijkste Islamistische steden. Yusuf gaat pas naar de Hadj als er vrede over Israël is.... Tevens gesproken over democratie en religie en tot de conclusie gekomen dat er in geen enkel Islamistisch land complete democratie is en dat juist Saoedi Arabië, waar de heiligste plek van de Islam staat, hier het verst van verwijderd is... Yusuf herhaalde meermaals het belang van het zien en beleven van deze Islamitische feesten om zo anders naar de Islam te kijken. Want zo zegt hij, de Islam is een vergevende Godsdienst. Isis is volgens hem dan ook geen Islam.. Het was opnieuw erg leerzaam en super interessant. Ben benieuwd of het 3 oktober, Yom Kippoer en de Hadj hebben dit jaar op dezelfde dag plaats, rustig is. Dat is namelijk een unieke dag van rust versus vreugde. Drie jaar geleden ging het toen mis in Akko waarbij Israëliërs en Palestijnen slaags raakten.

Dag 17: Nes Ammim
Vandaag heeft nadat ik in de TS heb gewerkt de liberale rabbi opnieuw een lecture gegeven. Dit maal over Sukkot (zie opnieuw de eerder aangehaalde foto met toelichting). Hierin staat ‘rejoice’ centraal en dien je stil te staan bij al hetgeen je bezit. Joden geven dit zichtbaar vorm door het bouwen van een loofhut. Ik kijk ernaar uit dit in het echt te zien na er veel over gehoord te hebben! Ik heb de dag als barman/dj afgesloten in de bar. Het was een gezellige avond!

Dag 18: Nes Ammim & Nahariyya
Vandaag ben ik vrij geweest! Uitgeslapen en naar het strand in Nahariyya geweest. Het strand waar wij aanvankelijk heen wouden gaan was al dicht. Allemaal voor de heilige dag van morgen! We zijn vervolgens naar een ander strand geweest waar ook de Arabieren de verkoeling vonden. Aangezien fietsen en autorijden morgen dus ter strengste verboden is gaan we morgen te voet naar een synagoge in Nahariyya om deze speciale dag samen met de Joden te beleven!

Tot zover mijn tweede blog. Al het goede toegewenst vanuit een warm en aangenaam Israël waar ik mij steeds meer ‘thuis’ begin te voelen!

Shalom!

David

  • 04 Oktober 2014 - 12:55

    Marieke:

    Hej Daaf,
    Mooi om te lezen, wat een ervaringen doe je op.
    Geniet van het warme weer, hier ook nog mooi nu!
    Liefs, mama

  • 04 Oktober 2014 - 17:14

    Nils En Anne:

    Hee Daaf,

    Leuk om te lezen! Wat maak je veel mee..
    Oke dat was cliché. Maar we vinden het serieus leuk :)

    Bye bye, We miss you

  • 04 Oktober 2014 - 21:15

    Oma En Opa Karels:

    Shalom/Salam of wel goedendag!
    Het is weer een prachtig stukje cultuur wat je ons te melden hebt.
    Je bent een echte wereldburger aan het worden met al die ontdekkings-
    reizigers om je heen. Fijne week en Shabat Shalom toegewenst!

  • 06 Oktober 2014 - 09:34

    Twan:

    Shalom boy!

    Het is wat met al die religies daar... Leuk dat je ook contact hebt met gasten en zelfs complimenten krijgt, maar dat kan ook niet anders ;-)

    Veel plezier dushiiiii!

    X

  • 06 Oktober 2014 - 09:48

    Bart:

    Shalom David,

    Mooi om te lezen! Onwijs interessant land met een hoop contrasten lijkt mij. Wel goed om te zien dat je blijft fitnessen, je keppeltje staat je goed ;)

    Hoe zijn de mede-medewerkers van het hotel?

    Groeten en take care!
    xx

  • 06 Oktober 2014 - 20:23

    Aike:

    Ga zo door jongen!! Mooie en vooral interessante verhalen en belevenissen. Ik weet zeker dat je de Bijlbel voortaan anders leest... Geniet en God Bless, Greetz, ook van Wim!

  • 06 Oktober 2014 - 21:42

    Cees:

    Hoi David,
    Wat een boeiende balans van 'handen uit de mouwen' en 'leven(s)-leren' spreekt er uit jouw verslag!
    Geweldig om te lezen hoe jij daar leeft! HINEH MA TOV! Beste groet en een goede week!


  • 06 Oktober 2014 - 22:29

    Maggie:

    Hello Greenfield!!
    Klinkt echt heel interessant allemaal. Zo te lezen maak jij het daar allemaal wel.. je pakt het allemaal goed aan. We blijven je volgen!

    Liefs xx

  • 08 Oktober 2014 - 16:17

    Christa Karels:

    Handyman David! Komt de post ook nog aan?

  • 18 Oktober 2014 - 06:57

    Salie:

    Goedemorgen David, wat fijn dat internet bestaat.:)) en wat een avontuur, als ik dit zo lees dan denk ik, waarom heb ik dit niet gedaan ? Dit past zo bij jou , we hebben vaak in de auto over geloof en over het bestaan van de mensheid gehad.lijkt me zo leuk om het mee te maken .Ik blijf je blog volgen David . Ik wens jou heel veel plezier en gezondheid toe..
    Met vriendelijke groeten salie

  • 25 Oktober 2014 - 15:50

    Aike:

    Hey David, tijd voor een nieuwe update, want we lopen inmiddels weer een paar weken achter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Akko

I-S-R-A-E-L

Vrijwilligerswerk in Nes Ammim, Israel.

Recente Reisverslagen:

23 April 2015

Pesach!

28 Maart 2015

Een nieuw seizoen!

25 Februari 2015

Het Noorden van Israel

09 Februari 2015

Jeruzalem...!

16 Januari 2015

Feestdagen en StudieTrips!
David

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 16080

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 26 Mei 2015

I-S-R-A-E-L

Landen bezocht: