Een nieuw verslag uit het Heilige Land - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Een nieuw verslag uit het Heilige Land - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Een nieuw verslag uit het Heilige Land

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

21 November 2014 | Israel, Akko

Dag 44: Nes Ammim

Vandaag een normale dag in het kantoor gehad. De werkzaamheden zijn variërend en ik begin het steeds meer onder de knie te krijgen. Ondertussen is het weer hier nog steeds goed, een graad of 20 met een warme zon. Doordat dit eigenlijk het hele jaar het geval is groeien hier nog steeds mandarijntjes aan de bomen. Heerlijk dit klimaat!

Dag 45: Nes Ammim

Een vrije dag vandaag: weekend. Ik heb vandaag voor het eerst sinds een tijd een vrije dag gehad zonder teveel inspanning. Ik heb gelezen over allerlei onderwerpen, Hebreeuws geleerd en gelaunched met andere volunteers.

Dag 46: Nes Ammim

Eigenlijk hetzelfde als de vorige dag. Conclusie: mijn leven hier komt in een zeker ritme wat mij goed bevalt. Behalve werk en studie kom ik ook aan mijn persoonlijke interesses toe.

Dag 47: Nes Ammim

Na een dag HR werk hebben alle volunteers die deelnamen aan de Westbank trip een presentatie gegeven over een specifiek onderwerp tijdens de trip. Ik heb samen met een andere volunteer het refugee camp behandeld. Het nuttige van deze presentatie/evaluatie is het horen van andere denkbeelden en ideeën wat je eigen opinie van nieuwe informatie voorziet. Tevens hebben wij vandaag de voorbereiding gehad van onze Kristalnacht herdenking die ik mijn eerste blog al aanhaalde. Die volgt dus binnenkort en aangezien dit een van de weinige plekken (1 van de 5) in Israël is waar men dit gedenkt is zelfs de Nederlandse ambassadeur uitgenodigd en hij heeft aangegeven te komen.

Dag 48: Nes Ammim & Haifa

Na een dag human resources gemanaged te hebben, heb ik ’s avonds deelgenomen aan een Hebreeuwse les in Haifa. Om daar te komen zijn we door een Joodse wijk gereden. Ik vind het nog steeds fascinerend: de pakken die de Orthodoxe joden dag in dag uit dragen. De les was super. Op een volkomen informele wijze kennis gemaakt met de taal. Onderwerp van de avond was de stad en wat daar te doen is. Bij terugkomst in Nes Ammim Hollandse lekkernijen gegeten (die mis ik wel hoor), meegebracht door de assistent hotel manager die afgelopen weekend zijn dochter in Leiden bezocht.

Dag 49: Nes Ammim & Regba

Na een dag HR ben ik even wezen fietsen op mijn nieuwe mountainbike. Ik heb voor het eerst in mijn leven ooievaars zien vliegen…! Die vliegen na de zomer hier warm te hebben doorgebracht nu naar nog warmere oorden. Een fantastisch gezicht! In de avond heb ik de bijbel studie bijgewoond. De studie ging over Markus 16 vers 1 tot en met 8 waar de nadruk op twee verschillende zaken werd gelegd. De eerste betrof de rol van de vrouw en het tweede onderwerp betrof het aantreffen van het lege graf vergeleken met de beschrijving hiervan in de andere evangeliën. Een interessante avond.

Dag 50: Nes Ammim & Mazra

Na een dag personeelszaken heb ik samen met andere volunteers Engelse les gegeven op de Arabische school in Mazra. Engels wordt door de meeste studenten hier beter gesproken dan Hebreeuws en in de school hingen veel teksten die ik ook ken uit mijn middelbare school tijd. Op het eind op de foto gegaan met het schoolbestuur. Europeanen op bezoek is namelijk niet elke dag aan de orde. Helemaal leuk!

In de avond een nieuw lecture gehad van Avner over het Israëlisch leger (het IDF, Israeli Defense Force) en de sociale invloeden ervan. Om meer voorbeelden te geven had hij een ex soldier meegenomen die als dokter heeft gewerkt in een Syrisch grensziekenhuis.
Het leger is zoals eerder beschreven deel van het leven van in principe elke Israëli. Op basis van het medisch en persoonlijk profiel wordt je positie in het leger bepaald. Studeren na de middelbare school is mogelijk in plaats van direct in dienst treden. De army betaalt dan je studie maar verwacht je vervolgens wel terug (contractueel) en vervolgens serve je langer. Start voor iedereen: basic training. Dit is het moeilijkste en hardste deel van de hele dienstplicht. Hier heeft de transformatie tot combat unit plaats. All about dicipline.

Als voorbeeld van een sociale invloed gaf Avner een voorbeeld van een middelbare scholier die hij kende als een top leerling met uitzichtloze carrière mogelijkheden. Hij koos om eerst zijn dienstplicht van drie jaar te doen en vervolgens medicijnen te studeren. Hij kon de mentale druk echter niet aan en stapte terug uit het leger. Hij is voor het leven getekend en is nooit meer de oude geweest en een boek over medicijnen heeft die dan ook nooit aangeraakt.

Positieve invloeden zijn er ook. Het leger brengt mensen samen van allerlei verschillende komaf. Dit bestrijdt veroordeling en bevordert vertrouwen tussen verschillende achtergronden. Daarnaast ben je volledig zelfstandig en volwassen na je dienstplicht.

Avner was zelf part of bestrijding van emotionele schade (social commender). Hij moest ouders thuis vertellen dat een zoon of dochter is omgekomen in de strijd. Hij ziet serving in the army ‘as a wound for live.’ ‘Saying that, we all know: it's not a choice, we have to fight for it. And if I fight, we will win and remain alive, as much as possible. It's a fact.’

Avner zwom in 1967, toen Israël volledig omsingeld raakte elke ochtend met zijn broer in de zee. Waarom? Als ze komen, kunnen we maar een kant op: Cyprus…

Hij eindigde zijn lecture met de woorden: ‘eventually, we have to protect ourselves...’

Dag 51: Nes Ammim

Vandaag heb ik een dag in de tuin gewerkt. De tuin is afgelopen zomer door onderbezetting namelijk nauwelijks bijgehouden en daar gaat het nieuwe tuin team de komende weken verandering in brengen. Vandaag zijn we gestart met de tuin rondom het House of Prayer and Study waar binnekort de Kristalnacht herdenking plaats heeft. Ik vind het heerlijk, zo’n dag buiten aan het werk met de zon in je gezicht!

Dag 52: Nes Ammim & Castle Monfort

Vandaag uitgenodigd om met drie andere Nederlanderse volunteers te gaan hiken in Monfort, een kasteel hier verderop. Prachtige locatie met mooie vergezichten, zie bijgevoegde foto’s!

Dag 52: Nes Ammim

Vandaag een originele shabbat gehad. Weinig spannends gedaan, uitgerust en opgeladen voor een nieuwe werkweek.

Dag 53: Nes Ammim

Vandaag opnieuw een dag voor tuinman gespeeld. De tuin lag er uiteindelijk keurig bij voor de herdenking die later plaatshad. Het was erg indrukwekkend. Behalve onze eigen community hadden wij onze Joodse buren van de liberale synagoge in Nahariyya uitgenodigd. Na een wat formele openingsspeech van de Nederlandse ambassadeur sprak de voorzitter van een organisatie uit Jeruzalem die staan voor betere Joods-Christelijke betrekkingen. Zij sprak overtuigend en omschreef het belang van gedenken om niet te vergeten wat er gebeurd is om zo anders te handelen. Dit handelen wordt gekenmerkt door drie fases: understand, taking stand en act from your stand. Tijdens onze eigen bijdrage waarin we een verhaal vertelden vanuit beide perspectieven die nacht (Nazi vs Jood), projecteerden wij foto’s van brandende Duitse synagoges. De reacties waren zichtbaar en hoorbaar. Het was een emotionele avond.

Dag 54: Nes Ammim & Haifa

Vandaag heb ik naar opdracht van de CEO een begin gemaakt met het schrijven van mijn report voor de Board of Directors die binnenkort vanuit Europa naar Nes Ammim komen. In dit report geef ik aan wie momenteel waar werkt en hoe dit gaat om in het einde tot HR aanbevelingen te komen voor de toekomst. In de avond opnieuw Hebreeuwse les in Haifa gehad. Het was opnieuw leuk en leerzaam. Dit maal stond eten op het programma: ‘ochel.’

Dag 55: Nes Ammim & Meggido

Vandaag op studietrip geweest naar Meggido, een Bijbelse plek. Hier vind volgens de Openbaringen de laatste slag op aarde plaats.. Deze stad is maar liefst 25 keer verwoest en bestaat dan ook uit 25 verschillende lagen. De reden waarom deze stad een van de zwaarst bevochten is, is vanwege de strategische locatie van de stad. Van Egypte naar Mesopotamië kom je o.a. langs deze stad. De stad lag dus duidelijk op een handelsroute. Koning David was nummer 16 die deze stad innam en bouwde dus op 15 lagen. King Ehev heeft de water constructie in de stad bedacht en gemaakt. Er is namelijk een koker die diep de grond ingaat en zo water uit de grond haalt. Dit was nodig omdat in tijden van belegering water niet meer van buiten de stad kan worden geleverd. Behalve in Openbaringen zijn er ook andere passages in de Bijbel te vinden waar deze omgeving wordt beschreven zoals 1 Koningen 9 vers 15 waar koning Salomo bouwwerkzaamheden in Meggido laat uitvoeren.

Na het bezoek aan Meggio zijn we verplaats naar Bet She'arim: the house of the gates to heaven. Een special place, ook wel Israëlisch Toscane genoemd. Bovenop de heuvel van deze plaats stond vroeger een sanhedrin waar de farizeeërs discussieerden over de Thora. De tourgide benadrukte nogmaals dit kenmerk van het Jodendom: de discussie. Het is nooit klaar. Bovenop pronkte het standbeeld van Alexander Zeit. Hij kocht hier land en was tijdens het Britse mandaat een protector van landeigendom, een zogeten ‘watchman.’

In de avond, na deze interessante dag even afgekoeld in de zee op verzoek van een jarige volunteer. Dat kan nog, in half November!

Dag 56: Nes Ammim

Vandaag verder gewerkt aan mijn rapportage voor de BoD. Het concept is af en dat wordt morgen besproken met de CEO. ’s Avonds een film gezien over het conflict dat in dit land gaande is. De titel: Paradise Now. Een film over twee Palestijnse mannen die ‘uitverkoren zijn’ om een aanslag te gaan plagen in Tel-Aviv. Hoe het eindigt? Check it out yourself!

Dag 57: Nes Ammim

Het rapport voor de BoD is goedgekeurd! Eind van de maand komt de BoD en dan is het mijn taak ze mijn aanbevelingen duidelijk te maken, ik ben benieuwd!

Dag 58: Nes Ammim

Weekend! Geshopt in Nahariyya en in de middag een gesprek met Wassilla gehad, de verantwoordelijke voor de schoonmaak in Nes Ammim. Deze Palestijnse vrouw heeft veel meegemaakt in haar leven en ik leer van haar anders te kijken naar vraagstukken in dit land. Onder meer gepraat over religie en vriendschap. Praten met haar is als ‘food for your mind’ zoals zei het zelf zo mooi in haar Arabisch Engels zegt. Ik vond het een blogvermelding waard.

Dag 59: Nes Ammim, Regba & Fariazief

Vandaag ben ik samen met een andere volunteer naar onze bejaarde vrienden in Regba geweest. Een van de vrouwen heeft ons een uur lang Hebreeuws geleerd. Intensief maar bijzonder leerzaam! In de middag op de fiets naar Fariazief geweest, een dorp waar onlangs ook steekpartijen geweest zijn, en dat op 15 minuten afstand… De sfeer was echter rustig en de Arabische lunch smaakte uitstekend.

Dag 60: Nes Ammim & Nazareth

Vandaag zijn we naar een herdenking geweest. Een bijzondere herdenking. Vandaag herdenkt men in Duitsland namelijk alle oorlogsslachtoffers uit het verleden. Dit is vergelijkbaar met wat in Nederland op 4 mei gebeurd. In Israël zijn door de jaren heen ook Duitse oorlogsslachtoffers gevallen en vandaar dat onder leiding van de Duitse ambassade deze herdenking plaatsvond. Er waren verschillende landen aanwezig die door de jaren heen ook in Israël gevochten hebben: Japan, India, Hongarije, Bulgarije, Canada, de USA, Slowakije, Turkije en onder meer Groot Brittannië. De beste speech kwam naar mijn mening van een Duitse dominee die sprak over het betrekken van Godsdienst in oorlog. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog droegen de Duitsers namelijk teksten op uniformen als ‘Gott mitt uns.’ Volgens deze dominee wordt hier najagen van persoonlijk belang nagestreefd en dit past niet binnen de Christelijke religie. God in de strijd betrekken middels deze teksten is volgens hem dan ook niet toegestaan.

Na deze herdenking zijn we naar de Church of Annunciation geweest: de kerk waar de Engel Gabriël aan Maria verschenen zou zijn en haar zou hebben verteld zwanger te worden van Koning Jezus. Ik vond de plaats enigszins commercieel maar het neemt niet weg dat het bijzondere plaats is. We hebben tevens de kerk van Josef bezocht die direct naast de andere kerk staat. Deze kerk is volgens de verhalen gebouwd op de oude timmermanswerkplaats van Jozef. Er hing een mooi schilderij van vader, moeder en zoon wat ik voor mijn blog gefotografeerd heb en toegevoegd heb ik de foto galerij.

Dag 61: Nes Ammim & Haifa

Na een paar nachten met fikse regen en onweersbuien was de schade over het terrein goed zichtbaar. Vandaag dan ook als tuinman ‘gevaarlijke’ takken weggehaald en paden begaanbaar gemaakt. In de avond weer naar Haifa geweest voor ditmaal een class over het menselijk lichaam. Behalve de informele sfeer vind ik het persoonlijk ook enorm leuk dat er zoveel nationaliteiten aanwezig zijn: Amerikanen (met een hilarisch Hebreeuws accent), Canadezen, Italianen, Russen, Polen, Zwitsers, Duitsers, you name it. Tijdens de pauze praat je dan wat en zo doe je elke week weer nieuwe contacten op.

Tot zover mijn vijfde blog. Ik zie dat het weer aan de lange kant is dus de volgende keren probeer ik het wat korter te houden!

Shabat Shalom!

Groetjes,

David

• 21 November 2014 - 20:22

Oom Joop:

David, op aanraden van je opa je hele blog gelezen. (Hij was gisteren jarig en Dave heeft jouw felicitatie op z'n mobiel laten zien). Wat doe je daar in Israël een geweldige ervaringen op. Heel boeiend!
    Mooi om te lezen. Ik plaats de link naar je blog op de familiewebsite 'Groeneveld Kroniek'.

• 23 November 2014 - 18:44

Aike:

Hey man,

Mooi verslag weer. Je blijft een druk baasje, ook al ben je ver weg :).
    Wel heel erg jammer dat Rolf nu niet komen kan...
    Sterkte, werkze en ben nu al weer benieuwd naar je volgende verslag, ook al is het verslag lang, we worstelen ons er wel doorheen!!!