Het Noorden van Israel - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Het Noorden van Israel - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Het Noorden van Israel

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

25 Februari 2015 | Israel, Akko

Dag 135 en 136: Orthodox Shabat

Dit weekend heb ik zoals aangehaald meegedaan met een studietrip. Een bijzondere studietrip, namelijk het bijwonen van de shabat bij een Joodse familie thuis. We zijn hier vrijdagmiddag gearriveerd. Ik verbleef samen met drie andere volunteers bij een gezellige familie. De man des huizes noemde zichzelf Palestijn: hij is voor het stichten van de staat Israël in het land van Palestina geboren. De eerste activiteit in dit weekend betrof volgens traditie een bezoek aan de synagoge. Bij terugkomst uit de synagoge hebben we de shabat ingeleid met de gebruikelijke vrijdagavond viering. De shabat begint officieel als de zon onder is en er drie sterren aan de lucht te zien zijn. We hebben heerlijk gegeten en interessante gesproken gehad over het Jodendom. Conclusie voor de shabat: je mag niks nieuws maken. Dit betekent dus geen lichtschakelaar aanraken etc.

Op de shabat zelf zijn we opnieuw naar de synagoge gegaan. Bij terugkomst hebben we uitgebreid ontbeten. Hierna zijn we buiten een rondje wezen lopen naar een mooi uitkijkpunt waar je heel de Noord kust ziet liggen. Bij terugkomst hebben we een tukje gedaan en vervolgens zwaar geluncht. Na de lunch opnieuw een wandeling gedaan en opnieuw geslapen. Het voelde echt als een luie dag waarin je weer wordt opgeladen. Helemaal niet verkeerd. Ik vond het echter wel opmerkelijk dat wij als ongelovigen wel de vaatwasmachine na de maaltijden mochten aanzetten en zij zich hiervan onthielden. Je klikt dan wel niet op het knoppie maar je profiteert wel van een schone vaat, ofwel van iets nieuws… Maarja, dat is het gebruik, respecteren dus.

Aan het einde van de shabat teruggereden naar Nes Ammim. Kortom: hele mooie, leuke ervaring.

Dag 137: Nes Ammim

Na een dagje kantoor gevuld door HR en FR is mijn familie aangekomen vanuit Ein Gedi. Ze verblijven in een leuk vakantiehuisje wat gelijkwaardig is aan mijn onderkomen. De komende dagen gaan we leuke dingen ondernemen hier in de omgeving.

Dag 138: Banias

Vandaag zijn we naar Banias gereden, een prachtig natuurreservaat waar de Jordaan zijn oorsprong vindt grenzend aan de voet van Israëls hoogste berg: de Hermon.

Dag 139: Nes Ammim

Vandaag heb ik een dagje gewerkt in de housekeeping. Dit was nodig aangezien er momenteel de Jeruzalem seminar is, die heb ik overgeslagen vanwege mijn bezoek en ons verblijf in Jeruzalem enkele dagen geleden.

Dag 140: Haifa

Vandaag met de familie naar Haifa gereden, de grootste stad in het Noorden van het land. Na een bezoek aan de Baha’i gardens in de Ben Gourion street geluncht.

Dag 141: Nes Ammim

Vandaag opnieuw een dagje schoongemaakt in het hotel en mijn familie weer gegroet. Hun verblijf zit er op. Het waren heerlijke dagen, om nooit te vergeten.

Dag 142: Nes Ammim

Een vrije dag gehad vandaag. Tu Bishvat gevierd: nationale natuur dag in Israël. Op deze dag worden bomen geplant en dus hebben wij dat in Nes Ammim ook gedaan. Volgens de traditie zijn er bomen geplant voor de nieuwe kinderen in de community. Die hebben namelijk allemaal een eigen boom in het ‘childrens forest’. Verder rustig aangedaan, volgens de originele shabat-stijl.

Dag 143: Nes Ammim & Shave Ziyyon

Shabat gehouden. Strand bezocht vanwege het lekkere weer. Vakantie gevoel.

Dag 144: Nes Ammim

Dagje in de tuin gewerkt. Dat is momenteel een kritische branche aangezien er discussie is over het maaien van het hoge gras. Enkele lokale medewerkers stellen dat huurders dat zelf moeten doen en andere beweren dat de vrijwilligers dat moeten doen. Uiteindelijk bij hogerop uitleg gevraagd. Conclusie: ca. 5 meter rondom het huis is eigen verantwoordelijkheid, daarbuiten die van de community. Urgentie van het probleem: de komende maanden wordt het warmer en hierdoor neemt de brandgevoeligheid toe en daarbij verstoppen slangen zich graag in het lange gras. Maaien dus!

Dag 145: Nes Ammim & Shave Ziyyon

Vandaag met een studietrip naar Shave Ziyyon geweest. Deze naam betekent: terugkeerders naar Zion. Het is gesticht door Joodse Duitsers. Onderwerp van de dag: de Joodse begraafplaats. Dat is een hele procedure bij sterfte, erg interessant. Op de begraafplaats bevinden zich onder meer graven van zeven Hagana strijders. Na de studietrip een middag op kantoor gewerkt.

Dag 146: Nes Ammim

Vandaag een dagje in de TS meegeholpen. De appartementen worden genoveerd en die moeten snel klaar zijn voor arriverende gasten binnenkort. Geschuurd, gelakt, geverfd etc. Een echte klus dag. In de avond de Bijbelstudie bijgewoond, tekst van de avond: Lucas 16 vers 19 tot en met 31. Interessant!

Dag 147: Nes Ammim.

Dagje op kantoor gewerkt. Wel lekker na het klussen. Na hier nu zo’n 6 maanden te zijn kan ik toch wel stellen dat dit de perfecte ‘werkweek’ is: fysieke en mentale arbeid aangevuld met studietrips.

Dag 148: Haifa

Vandaag voor een studietrip naar Haifa geweest. De dag was opgesplitst in drie delen. We begonnen wij een jonge Amerikaan thuis die is aangesloten bij een Zionistische jeugdorganisatie. Hij heeft ons een lecture over Zionisme gegeven. In de kern kan zionisme worden samengevat volgens een quote van Herzl: ‘the end goal of Zionism is not only to end the persecution of the Jews, but also to furfill an inner destiny. A new environment for the old Jewish spirit.’

Na meer over Zionisme te hebben geleerd zijn we naar de Convent of Nazareth School geweest. Een school waar voornamelijk Christelijke Arabische kinderen naartoe gaan. Het was zoals gewoonlijk op de Arabische scholen erg gezellig. Na een hartelijk ontvangst en een rondleiding door de school hebben we een gesprek gehad met de scholieren. Opdracht: kom met een begrip dat bijdraagt aan het oplossen van het Palestijns-Israëlisch conflict. In ons groepje werd tolerantie genoemd, andere groepjes noemden respect, inlevingsvermogen en de toekomst.

Onze derde en laatste stop betrof het House of Grace in Haifa. Dit is de organisatie waar in de kerkdiensten dit jaar voor wordt gecollecteerd in Nes Ammim. Het House of Grace opereert vanuit Christelijke insteek en heeft drie voornaamste activiteiten. De eerste daarvan is het begeleiden van criminelen op hun weg terug naar de ‘normale’ samenleving. Het tweede project is het family in need project waarbij basis assistentie wordt geleverd aan gezinnen in nood. Het derde project richt zich op de lokale jeugd. Door het organiseren van evenementen probeert het House of Grace jongeren bewust te maken van hun kansen in de toekomst.

Op de weg terug naar Nes Ammim hebben we donkere luchten bewonderd. Afgelopen dagen heeft het zwaar geregend en dat houdt voorlopig aan. Het is voor mij de zwaarste regen tot nu toe, na alweer een maand of zes in Israël te zijn. De locals zijn er blij mee: het is goed voor het land en de waterreserves voor de zomer worden zo aangevuld. Gevolg voor hier: overal nieuwe sloten en rivieren.

Dag 149: Nes Ammim

Een vrije dag gehad vandaag. Als gevolg van de regen vrijwel alleen maar binnen geweest: lezen en films kijken.

Dag 150: Nes Ammim & Akko

Vandaag is het voor het eerst sinds dagen weer droog. Aangezien het vandaag Shabat was en ik er wel even uit wilde, ben ik samen met drie andere volunteers naar Akko geweest. Ik snap wel dat Akko in veel ‘Israël-reizen’ is opgenomen. De oude stad heeft een bijzondere sfeer en het uitzicht vanaf de oude haven op de baai van Haifa is werkelijk prachtig. Na een maaltijd in de oude Turkse bazaar weer teruggekeerd in Nes Ammim.

Dag 151: Nes Ammim

Vandaag voor HR aan recruitment gewerkt. Onder het werk door werd ik regelmatig afgeleid door activiteit in de lucht: bijna de hele dag door vlogen er snel jagers laag over Nes Ammim. ‘Their are just practising’, hoor je de lokale medewerkers dan zeggen. Voor ons Europeanen was dit echter gewoon een vliegshow: loopings, scherpe bochten, noem maar op! De jongens van de IDF hadden er duidelijk zin in!

Dag 152: Nes Ammim & Nazareth

Vandaag na een dagje HR recruitment en het opnieuw bewonderen van snel jagers in de auto gestapt naar Nazareth. Hier hebben we een lecture gehad over ‘The Arab-Israeli conflict’, verteld vanuit Arabisch perspectief. In het lecture werd een onderwerp opgenomen waaraan ik steeds meer waarde hecht: het gevaar van generaliseren. In dit land worden namelijk heel snel stempels gezet zonder daarbij na te denken wat dit voor gevolgen heeft. Je moet dan ook altijd heel goed opletten over wie je het hebt, een Arabier hoeft namelijk geen Palestijn te zijn, en vice versa. Ik vond het een erg interessant verhaal. Het was mijn inziend een goede herhaling van hetgeen ik al eerder heb geleerd sinds ik hier ben.

153: Nes Ammim & Haifa

Vandaag ben ik samen met een andere volunteer naar de IKEA geweest om spullen te kopen voor het renoveren van de bar. Wat een winkelketen is dat zeg... Fantastisch, die Zweedse invloed hier! Als je door die winkel loopt zou je ook zo in de lokale IKEA Duiven kunnen zijn, op de andere taal na dan… Verder sterk dat het eten naar het land wordt ingericht, ook hier veel mensen aan het ontbijt voor enkele sjekels.. Na alle nieuwe lampen, gordijnen etc. te hebben uitgekozen zijn we huiswaarts gegaan. In de middag opnieuw voor HR recruitment gewerkt. In de avond heb ik de wekelijkse Bijbelstudie geleid. Ik heb het onderwerp vasten gekozen, naar aanleiding van het begin van de 40 dagen tijd voor Pasen in het Christendom. Na de Bijbelstudie een film gekeken met een groep volunteers, titel: ‘Eyes Wide Open’. Deze film gaat over een homo seksuele relatie in het Jodendom. Erg interessant omdat het binnen de Joodse religie een gevoelig onderwerp is. Kwetsbaarheid en oordeel zijn voor mij de woorden om deze film te beschrijven. De dag afgesloten met iets luchtigers: een wedstrijdje Champions League. Dat volgen de voetbalfans hier ook gewoon, dat wordt genieten de komende weken!

154: Nes Ammim

Vandaag een dag in de TS gewerkt. Opnieuw in de appartementen geholpen om de finishing touches aan te brengen. In de avond een discussieavond bijgewoond over het onderwerp neutraliteit. Wat definieer je als neutraliteit? Moet je dat willen zijn etc.? Onder meer gediscussieerd over de vraag of Nes Ammim neutraal is. Uitkomst was toch met name per persoon verschillend.

155: Nes Ammim

Vandaag een dag in de bar gewerkt: renoveren! Eerst heel de boel leeggehaald en vervolgens gestart met het plaatsen van nieuwe gipswanden, het verven hiervan etc. Wanneer de bar straks klaar is, zal ik een foto uploaden!

156: Nes Ammim

Weekend: vrij dus. Gekskyped, gechilled.

157: Nes Ammim & Shave Ziyyon

Vergelijkbare dag als gisteren, echt weekend dus. In de middag even gek gedaan en samen met een andere volunteer naar het strand gefietst om even te zwemmen. Al hoewel het buiten 18 graden was, was het zeewater dat niet… Niet normaal hoe koud... Dit is het seizoen en de komende maanden zal het gestaag weer gaan opwarmen…

158: Safed, Rosh Pinna en Hula Nature Reserve

Vandaag meegeweest naar een studietrip in Safed. Dit is een bijzondere Joodse stad met veel Joodse kunst en cultuur. De weg naar Safed is prachtig. Hier regende het veel de laatste weken, in Safed heeft het destijds gesneeuwd en de resten hiervan lagen nog langs de wegen. Vanuit Safed kun je de Hermon zien liggen en die was in tegenstelling tot twee weken geleden, nu helemaal wit. Een fantastisch gezicht. Na Safed te hebben gezien zijn we doorgereden naar Rosh Pinna, een argicultural kibbutz waar we een film hebben gezien over het leven in de oude dagen. We zijn geëindigd in het Hula Nature Reserve. Een prachtig park met een groot meer in het midden. Dit is een neerstrijkplaats voor vogels die op doortocht zijn. Veel vogels zijn namelijk genoodzaakt zich van het Noordelijk naar het Zuidelijk halfrond (en andersom) via Israël te verplaatsen. Op de juiste momenten kun je hier van ook heel veel vogels bij elkaar zien. Wij zagen er niet zoveel. Daardoor was het stil. Met de Hermon in de verte een schitterend gezicht…

159: Nes Ammim

Opnieuw in de bar geklust vandaag. De komende dagen hopen we klaar te zijn zodat er donderdag weer gefeest kan worden!

160: Nes Ammim

Een dagje housekeeping gedaan vandaag. Ook wel weer eens lekker. Na afloop bijgepraat met Wasseela onder het genot van Arabische koffie.

161: Nes Ammim

Vandaag in de ochtend voor fundraising gewerkt. In de middag opnieuw in de bar geklust. Na het klussen een potje gevoetbald. Dat was heerlijk. De temperatuur lag net boven de 20 graden en dan besef je toch dat je niet in Nederland bent!

Tot zover mijn elfde blog. Morgen reis ik naar Tel-Aviv om nieuwe bezoekers te ontvangen: pa en opa. Zij zullen hier vier dagen zijn om vervolgens Jeruzalem te bewonderen. Ik heb voor de dagen dat ze hier zijn vrij gekregen, dus het is tijd om weer op stap te gaan!

Gegroet!

David