Feestdagen en StudieTrips! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Feestdagen en StudieTrips! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Feestdagen en StudieTrips!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

16 Januari 2015 | Israel, Akko

Dag 92: Nes Ammim

Vandaag was het weer tijd voor werkdag na de trip in Jordanië. Ik ben voornamelijk bijgepraat op kantoor door mijn collega's. Ik heb gesproken met de nieuwe HR manager die nog wat vragen had over bepaalde werkzaamheden. Het voelt goed hier weer te zijn, het voelt als thuis.

Dag 93: Nes Ammim

Shabbat vandaag. Onder meer bij de moestuin van Yusef wezen kijken, een paar 100 meter van Nes Ammim vandaan. Een moestuin hier is wel anders dan een Hollandse, ook in december groeien er nog sinaasappels en citroenen hier. In de avond hebben we met een groep vrijwilligers Chanuka in de synagoge gevierd. Shabbat in een feestweek is namelijk extra speciaal en dat moet gevierd worden. We hebben een spel gespeeld en onze 'gekleurde' aanwezigheid werd door de 'grijze' overheersing erg gewaardeerd.

Dag 94: Nes Ammim

Vandaag heb ik een gemixte dag gehad. Naast HR werkzaamheden ben ik ook verder gegaan met het nieuwe fundraising concept voor Nes Ammim. Momenteel is het mappen van kritische projecten en mogelijke target groups mijn voornaamste bezigheid op FR gebied. Ook heb ik vandaag meegedaan aan de voorbereidingen voor de kerkdienst op kerstavond. Ik ben namelijk gevraagd deel te nemen in het koor aangezien de mannelijke spoeling dun is. Nu ben ik de beroerdste niet en zing ik op kerstavond mee in het koor.

Dag 95: Nes Ammim

Vandaag opnieuw een afwisseling tussen twee soorten werkzaamheden: HR en FR. Vandaag heb ik tevens met een vrijwilliger uit het CLD (Center of Learning and Dialogue) gewerkt aan een subsidie aanvraag bij de Europese Unie. De projectnaam luidt Partnership voor Peace, hopelijk maken we een kans! 's Avonds geoefend met het koor.

Dag 96: Nes Ammim

Just another day at the office... Dat klinkt saai, maar ik besef dat werken ten opzichte van studeren toch ook zijn voordelen heeft. Wellicht dat ik die lijn bij terugkomst in NL doorzet... In de avond opnieuw geoefend met het koor.

Dag 97: Nes Ammim & Nazareth

Vandaag heb ik 's ochtends deelgenomen in de team meeting. Dit is een meeting waarin alle 'managers' deelnemen en derhalve was ook ik uitgenodigd. Ik heb verteld over de huidige FR werkzaamheden en tevens aangegeven waar we naar toe willen werken. In de middag, na de meeting zijn we op studietrip naar Nazareth geweest. Hier vond een kerstoptocht plaats. Het was lang wachten en ontzettend commercieel, maar uiteindelijk hebben we toch nog een kwartier kunnen genieten van de optocht... Terug in de auto voor het eerst op de Israëlische radio een kerstliedje gehoord. Bij terugkomst was het dan zover: de kerst kerkdienst met de bijdrage van het koor...! Het was een mooie dienst. Over het koor? Niemand heeft oordopjes hoeven gebruiken, alle ramen zijn nog heel, ofwel: ik denk dat het er wel mee door kon.

Dag 98: Nes Ammim & Mi'ilja

Kerst vandaag! In Nederland merk je dat wel, hier niet. Je moet het echt opzoeken. Dat hebben wij gedaan in een kerkje in het Christelijke Arabische dorp Mi'ilja. We zijn naar de Greek Orthodox Church geweest waar men de dienst leidt met drie kamers die symbool staan voor drie delen: het verborgen leven, het publieke leven en de dood en opstanding van Jezus. In deze kerken werkt men met een vaste liturgie (zie bijgevoegde foto). Resultaat: 2,5 uur in de banken. Aangezien de nieuwe general manager van Nes Anmmim in dit dorp woont, zijn wij bij hem uitgenodigd voor koffie en cake. Deze meneer werkt nu een dag in de week hier en rond momenteel zijn politieke functie in Jeruzalem af.

In de middag hebben wij gebruik gemaakt van het mooie weer: gevoetbald. 's Avonds gezellig als groep bij elkaar geweest..

Dag 99: Nes Ammim

Tweede kerstdag vandaag. Commercieel kerst gevierd: weinig gedaan en veel gegeten.

Dag 100: Nes Ammim

Shabbat gehouden. Onder meer blog 8 geupload, een tijdrovende klus.

Dag 101: Nes Ammim

Vandaag heb ik voor de nieuwe HR manager een begin gemaakt met het rooster voor januari. Door drukte heb ik dit even overgenomen. In de avond heb ik samen met enkele andere volunteers een plan gemaakt voor oudjaarsavond: tijd voor een laatste feestje in dit jaar!

Dag 102: Golan

Vandaag naar de Golan geweest. Werkelijk waar een schitterende omgeving. De Golan ligt tussen het meer van Taberias en de Syrische grens. De Golan is geannexeerde grond. Een gevoelig onderwerp dus, het was vroeger Syrisch grondgebied. Op de Golan hoogten zijn veel oorlogsresten te zien en men vindt er veel basalt steen. Dit is afkomstig van 70 uitgebarsten vulkanen heel lang gelden.

De dag stond hoofdzakelijk in het teken van Gamla. Gamla kent een vergelijkbaar verhaal als Masada, alleen was Gamla een stad en Masada een fort. In het jaar 67 verloren de Joden de stad. In 1967 werd de stad teruggewonnen, toeval of niet? In Gamla kun je de gieren bijna aanraken, die vliegen met hun grote vleugels prachtig door de dalen en over de heuvels.

Aan het eind van de dag, na een museum over Gamla bezocht te hebben, zijn we naar een uitzichtpunt op de Bental Mountain geweest. Dit is een bijzonder punt. In de verte ligt de Mount Hermon en aan de oostkant bevindt zich Syrië. Damascus ligt hier slechts 60 kilometer verderop. De oorlog in Syrië was zichtbaar: we hoorden knallen en zagen rook. Dit bezorgde mij een apart, ongemakkelijk gevoel...

Dag 104: Nes Ammim

Vandaag heb ik opnieuw gewerkt aan het rooster voor januari. Een leuke bezigheid, puzzelen op hoog niveau. Uiteindelijk is het rooster afgekomen en zo weten de ca. 40 volunteers volgende maand weer wanneer ze waar verwacht worden.

Dag 105: Nes Ammim & Haifa

Vandaag oudjaardsdag! Je zou denken: iedereen vrij, maar zo werkt dat hier niet. Hier zie je opnieuw de invloed van een overheersende religie in een samenleving: de Joden vierden afgelopen Oktober nieuwjaar tijdens RoshHashana volgens de Joodse jaartelling. Het was dan ook een apart gevoel gewoon te werken vandaag... In de middag ben ik samen met andere volunteers naar Haifa geweest om laatste inkopen te doen voor de 'suit up' baravond die we vanavond hadden.

Het was een geslaagde oudjaarsavond, iedereen zag er netjes uit en we hebben een nacht lang doorgefeest. Wat ik miste? De klok op Nederland 1 en vuurwerk natuurlijk! Dat was alleen ver weg in de Arabische dorpen te bewonderen die er weer op hun eigen manier aankomen...
Oliebollen waren er in overvloed, een paar fanatieke Hollanders hebben daar hun middag in de keuken aan toegewijd!

Dag 106: Nes Ammim

Vandaag een leuke nieuwjaarsdag gehad. Na lang uitslapen hebben we een nieuwjaar duik genomen in de voor de verandering 'Middellandse Zee' die nog steeds een graad of 21 warm is. In de avond een gezellige receptie gehad in het hotel.

Dag 107: Nes Ammim

Vrije dag gehad. Verschillende leuke dingen gedaan: Hebreeuws geleerd (gaat steeds beter), film gekeken, erev shabbat gehad en hardgelopen. Dit soort dagen klinken wellicht saai voor jou/jullie als lezer maar voor mij zijn ze heerlijk. Op dit soort dagen besef ik hoe gemakkelijk je elders op de wereld je leven kunt voortzetten: 'De hele wereld is je vaderland.'

Dag 108: Nes Ammim & Haifa

Vandaag, op Shabbat, voor de tweede keer sinds ik in Israël woon naar de Messiaans Joodse Kerk in Haifa geweest. Opnieuw erg bijzonder. Ik voel me volledig op mijn gemak bij deze mensen. Verder een rustige dag gehad.




Dag 109: Nes Ammim

Dagje gewerkt vandaag. Het concept plan voor FR krijgt vorm.

Dag 110: Nes Ammim

Vandaag op kantoor geweest. Op mijn verzoek gesproken met de HR manager. Vanaf nu houd ik mij alleen nog met recruitment bezig op HR gebied. Een goed besluit. Ik merkte namelijk de afgelopen weken dat operationeel HR (zoals het maken van roosters etc.) soms nog de overhand heeft waardoor FR soms te weinig aandacht krijgt. Omdat het deze maand Holocaust maand is, hebben we in de avond een Holocaust seminar gehad. Een twee uur durende presentatie met daarin de geschiedenis van het Joodse volk en antisemitisme. Heftig onderwerp. Nieuwe inzichten opgedaan.

Dag 111: Nes Ammim

Een dag fundraising gedaan vandaag. Mijn nieuwe kantoor is bijna klaar (zie bijgevoegde foto) dus ik kom er steeds meer in. Zoals zichtbaar op de foto moest ik 's ochtends nog wel even moppen aangezien de zware regenval een doorgang via het raam had gevonden. Het is nu al een week koud en regenachtig….

Dag 112: Nes Ammim

Na opnieuw een kantoordagje in de avond een interessant lecture gehad over de Tweede Wereldoorlog en de jaren hierna verteld door een Jood. Dat grijpt je dan echt naar de keel, ongelofelijk wat die mensen hebben meegemaakt en wat de gevolgen daar vandaag de dag nog van zijn.

Dag 113: Nes Ammim & Avikim

Vandaag ben ik na een dagje conceptueel plannen naar een concert in Avikim geweest. Dit is een kibbutz vlakbij het meer van Galilea. Artiest in kwestie: Avraham Tal. Hij is regelmatig te horen op de radio hier dus dan is het leuk zo'n man in het echt te zien.

Dag 114: Nes Ammim

De laatste dagen voelde ik me al ziekig (door die snert kou) en vandaag bereikte dat zijn top. Dagje in bed dus, in de kou (4 graden...!).

Dag 115: Nes Ammim

Shabbat gehad. Voel me weer een stuk beter gelukkig. Samen met een andere volunteer de kerkdienst van vanavond voorbereid. Ik zit namelijk sinds een paar dagen in het church committee. Samen met vijf andere volunteers ben ik hiervoor gekozen. Dit houdt in dat je eens in de twee maanden een bijbelstudie en een kerkdienst (op de preek na) voorbereid. Alles is gelukt, de kerkdienst verliep gesmeerd.
Dag 116: Nes Ammim

Vandaag heb ik na een dag kantoor in de avond een lecture over de positie van de Arabieren in Israël bijgewoond. Het was min of meer een verlengde van een eerder lecture over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat hoe meer je hier over leert, hoe ingewikkelder het wordt…

Dag 117: Sachnin

Vandaag ben ik met een studietrip naar Sachnin mee geweest. Sachnin is de grootste Arabische stad in Israël. De stad telt 30.000 inwoners waarvan 93% moslims zijn en 7% christen. Er zijn drie kerken te vinden waarvan wij er twee bezocht hebben. Statistisch weetje: 50% van alle Israëlische Arabieren woont in de Galilee: van Nazareth tot de Libanese grens.

Na een ontvangst thuis bij onze guide, zijn we allereerst naar een middelbare school gegaan. Dit was erg leuk. De kinderen zijn altijd benieuwd wie er binnenkomen en de gesprekken met hen zijn weliswaar oppervlakkig maar het bij elkaar zijn compenseert dat. We zijn na deze school op een andere school ontvangen waar met name vrouwen werken. Dit klinkt als iets bijzonders en zo voelt men dat daar ook. De ontwikkeling van de positie van de vrouw verloopt hier trager dan in Europa en dan zijn dit soort voorbeelden natuurlijk bijzonder.

Na een typische Arabische lunch zijn we naar het voetbalstadion van Sachnin geweest: de enige Arabische club in de (Joodse) Israëlische Premier League.

Zoals gezegd, we hebben ook twee kerken bezocht: een nieuwe kerk in aanbouw conform Grieks Orthodox model en een kleine oude kerk in Byzantijnse stijl. Deze kerken werden ons getoond door de Aboena (vader) van de christelijke gemeenschap in Sachnin. Hij ontving ons tevens thuis en vanaf zijn dakterras hadden we een prachtig zicht over Sachnin.

Dag 118: Nes Ammim

Dagje kantoor, compensatie voor al die studietripjes...

Dag 119: Caesarea

Vandaag mee geweest met een studie trip naar Caesarea. Een samenhang van brokstukken en ruïnes inmiddels, maar vroeger een strategische rijke stad gebouwd door Herodes de Grote onder het gezag van keizer Cesar. De stad is vervolgens in handen gevallen van de Byzantijnen, de Arabieren en de Cruisaders. De stad heeft onder meer een rijbaan waar men met paarden tegen elkaar streed om de snelste tijd. Hier zijn tevens de medailles uitgevonden door Herodes, die vond namelijk dat behalve de nummer 1, ook nummer 2 en 3 beloond moesten worden.

Behalve de stad, hebben we ook het aquaduct gezien dat vlak naast zee gelegen is.

Na het bezichtigen van deze interessante plekken hebben we de weg vervolgd naar de omgeving van de Karmel berg. Dit duurde alleen vrij lang, aangezien onze auto het begaf... We reden op een bergweggetje naar boven toen gas geven ineens niet meer werkte... We wisten gelukkig de auto naast de weg te parkeren. Lucky us, want er reden twee Arabieren langs die toevallig auto monteurs waren en onze auto gerepareerd hebben... Oorzaak van het probleem: een lekkend water reservoir als ik me niet vergis... Uiteindelijk zijn we dus boven aangekomen en hebben we in de schemering een mooi uitzicht mogen bewonderen.

Dag 120: Nes Ammim

Dagje gewerkt. Wat ik in de avonden doe als er geen lectures zijn? Van alles en nog wat: sporten, socializen, lezen, Skypen etc. Ik heb me hier nog nooit verveeld :)

Tot zover mijn negende blog alweer. Ik wens jullie allen een goed weekend!

Groetjes,

David

  • 24 Januari 2015 - 21:51

    Pascale:

    Hey David...
    Wij kennen elkaar niet.. Maar ik kwam op je blog terecht door een Google-zoektocht naar volunteers in Nes Ammim.
    Ik hoop dit jaar ook te kunnen vrijwilligen en vind het tof om je blog te lezen.

    Hoeveel uur per week werk jij officieel?

    Groeten,
    Pascale

  • 05 Februari 2015 - 21:47

    Davidinisrael:

    Hoi Pascale,

    Bedankt voor je bericht!

    Ik werk officieel 40 uur per week.

    Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust.

    Groet,

    David

  • 14 Februari 2015 - 20:26

    Gerard:

    Hé David!

    Leuk om weer eens een blog te lezen.

    Op de Golan ben ik 2x geweest, de eerste keer met een rondreisje per bus, de tweede keer met een huurauto. Wij hadden toen ook pech - net als jij op de Karmel. Wij reden een velg met band aan gort door een gat in de weg. Die waterval - was dat Wadi El Al? Ik heb daar een trektochtje gedaan; was echt paradijselijk. Was wel in het voorjaar dus dat maakt sowieso een groot verschil. Ik vond de Golan ook echt een heel bijzonder gebied. De gieren heb ik helaas gemist - zal ook wel met het jaargetijde te maken hebben.

    Dat het ook in Israël koud kan zijn weet ik maar al te goed. Tijdens mijn eerste weken op de Kibbutz liepen sommige de Kibbutniks met oorwarmers!

    Sachnin? Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Evron was/is natuurlijk een echte Joodse kibbutz. Over Arabieren of Arabisch gebied werd niet gepraat - laat staan dat je erheen zou gaan.

    Ik heb zelf ook ervaren hoe makkelijk het is om ergens anders te wonen en leven. Zo van: "Gisteren woonde ik daar, vandaag hier - punt!" Eén ding is zeker: zo'n houding maakt het leven een stuk makkelijker!

    Groetjes & veel plezier daar!

    (oom) Gerard

  • 20 Februari 2015 - 20:15

    David :

    Hoi Gerard!

    Die waterval was inderdaad Wadi El Al!

    Het is inmiddels weer koud hier. In Jeruzalem ligt zelfs weer sneeuw. Binnenblijven dus, want als het sneeuwt blijf je binnen zeggen ze hier.

    Ik laat snel weer van me horen met een nieuw blog.

    Goed weekend gewenst!

    Groet,

    David

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Akko

I-S-R-A-E-L

Vrijwilligerswerk in Nes Ammim, Israel.

Recente Reisverslagen:

23 April 2015

Pesach!

28 Maart 2015

Een nieuw seizoen!

25 Februari 2015

Het Noorden van Israel

09 Februari 2015

Jeruzalem...!

16 Januari 2015

Feestdagen en StudieTrips!
David

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 16063

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 26 Mei 2015

I-S-R-A-E-L

Landen bezocht: