Jordanië! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Jordanië! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Jordanië!

Door: davidinjordanië

Blijf op de hoogte en volg David

27 December 2014 | Israel, Akko

Dag 86: Israël-Jordanië: Wadi Rum

Na een overnachting in kibbutz Lotan zijn we vanochtend vroeg afgezet bij de border. Zonder al te veel problemen zijn we de border overgestoken. Wat direct opviel waren de drie portretten van koning Abdullah, zijn vader en zijn zoon. We hebben een taxi genomen naar onze eerste verblijfplaats: Wadi Rum. Voordat we hier aankwamen, hebben we kennis gemaakt met de ouders van onze taxi chauffeur Mustafa. Hij nodigde ons namelijk uit onderweg naar Wadi Rum bij zijn ouders thee te drinken. Dit gebaar was tekenend voor ons gehele verblijf in Jordanië: gastvrijheid boven alles.

We zijn onze reis uiteindelijk na een lekker kopje Arabische thee vervolgd en aangekomen in Wadi Rum. Hier zijn we ontvangen door een bedoeïenen gids die wij voortijdig hadden geboekt. Zijn naam is Achmed en hij is ongeveer 30 jaar oud. Achmed is een gangmaker. Bij het drinken van de typische bedoeïenen thee haalde hij de slogan ‘we drink thea till we are drunk’ aan om aan te geven hoeveel thee de bedoeïenen drinken. Na de thee liet hij ons onze overnachtingsplaats zien: een typische bedoeïen tent.

In de middag zijn we met een Jeep door Wadi Rum gecrossed, ontzettend kicke! We zijn op verschillende plekken gestopt waar bijzondere dingen te zien waren. Neem zo onder meer 3000 jaar oude muur tekeningen en een karavaan station van de Nabateeërs. Na een mooie zonsondergang hebben we al zittend op de grond eten gekregen in ons tentenkamp en zijn we onze bedoeïenen bedjes ingedoken.

Dag 87: Jordanië: Wadi Rum-Petra

Vandaag zijn we na een stevig bedoeïenen ontbijt op de kameel geklommen. Dit had ik nog nooit eerder gedaan maar wat is dat leuk om te proberen. Ik zeg bewust proberen want een uur was goed uit te houden, een paar dagen of weken op zo’n ding gaat wel vervelen denk ik… Mijn kameel zijn naam was Abut Mozar en was de meest drukke van het stel. Op en af Abut Mozar was een hele bevalling.. Tijdens onze kamelen rit door Wadi Rum zijn we gestopt bij een steen waar King Lorenz en King Abdullah in steen zijn afgebeeld: fraaie kunstwerken.

Na de rit hebben we onze spullen gepakt en zijn we per auto vertrokken uit het bedoeïenen kamp. Next destionation: Petra, de oude hoofdstad van de Nabateeërs. We zijn door Achmed afgezet bij het hotel nadat we hem betaald hadden. ‘No money no honey’, aldus Achmed. Het hotel was erg knus en gezellig. Na onze spullen gedropt te hebben zijn we per taxi naar Little Petra gegaan. Dit is de kleine uitvoering van het grote Petra en is ouder dan het grote Petra. Een werkelijk waar prachtige plek. De nauwe doorgangen tussen immense rotsen, uitgravingen en de stilte: bijna een perfecte plek.

In de avond hebben we gezellig gegeten in het hotel, wat gedronken en onze bedjes opgezocht want morgen gaan we al vroeg eruit om het grote Petra te bezoeken!

Dag 88: Jordanië: Petra

Na een ontbijt in het hotel zijn we per taxi afgezet in Petra. Een kaartje kost € 55,-. Na dit verlies te hebben geleden sprak een gids ons aan. Ondanks dat we niet van zijn diensten gebruik wilden maken groette hij ons met een treffende zin: ‘Enjoy the day before the days joins you.’

Petra is zonder enige twijfel een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Het is groot maar verfijnd, woest maar kalm en bovenal indrukwekkend! De verschillende uitgehouwen tempels en gramtombes in gesteente dragen bij aan het idee dat je je duizenden jaren geleden in het Midden-Oosten bevind… Zie de bijgevoegde foto’s om mijn gevoel enigszins te kunnen plaatsen.

Na Petra heb ik mijzelf getrakteerd op een Arabische kapper die behalve mijn haar ook netjes de baard, snor en wenkbrauwen bijknipte. Een leuke ervaring. Na deze behandeling zijn we gezellig uit eten gegaan aangezien we een jarige in ons midden hadden!

Dag 89: Jordanië: Petra-Madaba

Na Petra te hebben gezien hebben we vandaag onze reis vervolgd naar Madaba. Madaba is een verdeelde stad: half Christelijk – half Islamitisch. De stad ligt in het land van Moab en wordt in de Bijbel twee keer als grensstad genoemd. Om in Madaba te komen vanuit Petra kun je de snelweg nemen, echter namen wij een alternatieve route, genaamd de Kings High Way. Een route waar men vroeger politiek en economisch gebruik van maakte. Onze stopplaatsen:

- Stop 1: Shabak Castle;
- Stop 2: Dana Mountain;
- Stop 3: Wadi Haza: een zwarte vulkanische berg;
- Stop 4: Karak Castle;
- Stop 5: Wadi Mujib: ook wel de Grand Canyon van Jordanië.

Eenmaal in Madaba aangekomen zijn we als eerste naar de Griekse Othodoxe kerk gegaan. Na deze kerk hebben we de Sint George Church bezocht. Deze kerk was volledig in de kerstsfeer gehuld door pastor Nader. Na een gesprekje met hem bood hij ons aan om de toren te beklimmen! Hier hebben we uiteraard gebruik van gemaakt waardoor we de skyline van Madaba bij nacht hebben gezien.

Na deze leuke dag hebben we in een chique restaurant gedineerd en zo genoten van de Jordaanse, Arabische keuken.

Dag 90: Jordanië: Madaba-Amman

Vandaag zijn we vroeg opgestaan. We hebben nog een rondje door Madaba gemaakt en de Apostles Church bezocht. Toch bijzonder, de Christelijke aanwezigheid in een overheersend Islamitisch land. Na dit kerkbezoek hebben we de bus naar Amman gezocht. Toen we die uiteindelijk gevonden hadden begon een heus nieuw avontuur…

Ten eerste: men wacht tot de bus vol is, na 40 minuten reden we dan ook eindelijk aan… Ten tweede: geen bushaltes, ofwel: dat ding kan overal stoppen en daardoor duurt het verschrikkelijk lang… Verder opvallend: er is een chauffeur en een betaalmannetje die alle in en uitgaande passagiers controleert op betaling. Religieuze invloed: mannen en vrouwen als het even kan niet naast elkaar.

Eenmaal aangekomen in Amman hebben we ten eerste een goede Arabische lunch gehad na die avontuurlijke busreis. Hierna zijn we Amman verder ingegaan. Amman is de hoofdstad van Jordanië en is dichtbevolkt. Er wonen ca. 2 miljoen mensen. Er is een zichtbare scheiding tussen arm en rijk. Er wonen veel Palestijnen en Egyptenaren die hier vanaf 1948 zijn komen wonen.

We hebben ten eerste het oude Romeinse theater bezocht. De Romeinen hebben deze stad in hun gloriejaren Philadelphia genoemd. Na het theater hebben we het Citadel van Amman bezocht, dit is de hoogste plek van de stad. Hier stonden in de Romeinse tijd tempels. Het uitzicht was indrukwekkend. Je kon de scheiding tussen het oude en nieuwe Amman goed zien.

Dag 91: Jordanië-Israël: Amman-Nes Ammim

Vandaag zijn we na een lange reis veilig thuis gekomen. Na wat laatste souvenirs te hebben gekocht hebben we de taxi naar de border gepakt. Hier hebben we anderhalf uur gewacht op de shuttlebus door niemandsland naar de Israëlische grens. Hier duurde het zoals gebruikelijk lang voordat we doorgang tot Israël vonden. Ik weet niet waarom, maar aan al die controles en verachting kan ik maar moeilijk wennen…

Vanaf de King Huissein Bridge (de grensovergang) hebben we de bus naar Jeruzalem gepakt en zijn we afgezet in de oude stad. Hier zag ik voor het eerst in mijn leven de Tempelberg met de opvallende Dome of Rock waar zoveel om te doen is. Helaas hadden we geen tijd langer te blijven maar in Jeruzalem wil ik zonder twijfel terug keren. We hebben vanuit de oude stad de tram gepakt naar het centraal station om daar de bus naar Tel Aviv te pakken. In Tel Aviv hebben we avond gegeten in een leuk alternatief restaurantje. Tel Aviv is een heel andere wereld dan Jeruzalem. Er is voornamelijk Joodse invloed en dat merkten we gelijk door de viering van Chanuka, het feest van licht. Herdacht wordt de her inwijding van de tempel in Jeruzalem in 164 voor Christus. Het is een feest dat de laatste jaren steeds groter gevierd wordt.

Gedenkwaardig: vandaag zoveel verschillende plekken en sferen gezien, relatief dicht op elkaar…

Al met al is het super interessant geweest Jordanië te zien en om weer thuis te zijn in dit land, het zo zeer gewilde Israël.

Tot zover mijn achtste blog. Ik wens jullie allen een goed, gelukkig en gezegend nieuw jaar!

Groetjes!

David

• 29 December 2014 - 10:12

Cees:

Hoi David,
    Bedankt voor weer twee mooie verslagen met zoveel prachtige indrukken. Uniek! Jij ook alvast een goede jaarwisseling! Hartelijke groet, Cees

• 29 December 2014 - 17:25

Aike:

Jordan is great!
    Goede jaarwisseling daarginds en geniet van het moment...

• 30 December 2014 - 22:40

Marieke:

Lieve David!

Enjoy the day before the days joins you.’

Deze neem ik mee en ik kijk er naar uit om daar ook te zijn!
    xxx mama

• 04 Januari 2015 - 20:11

Laura En Han:

Ha die David,
    Wat een feest van herkenning je tocht door Jordanië.
    Alle door jou genoemde plaatsen hebben wij meermalen
    bezocht en genoten van alle reacties van de reisgenoten.
    Vooral het slapen in Wadi Rum waar we met de bedoeïenen
    een muzikale avond maakten was groot plezier. Wat betreft
    Petra is het een verhaal wat je zelf beleven moet. Het is niet in
    woorden te vatten. Amman, wat een wereldstad maar ook veel
    gastvrijheid. De grenscontrole was ook iedere keer weer
    een les in het zo rustig mogelijk alles ondergaan met kromme tenen.
    Dat weer wel natuurlijk. Tot ziens in Jerusalem