Nieuw werk, regelmaat en nieuwe avonturen! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu Nieuw werk, regelmaat en nieuwe avonturen! - Reisverslag uit Akko, Israel van David - WaarBenJij.nu

Nieuw werk, regelmaat en nieuwe avonturen!

Door: davidinisrael

Blijf op de hoogte en volg David

25 Oktober 2014 | Israel, Akko

Dag 19: Nes Ammim & Nahariyya
Vandaag was het Yom Kippur, de grote verzoendag. Zoals een eerdere foto met toelichting al liet zien, ligt op deze dag het hele land plat. Om toch wat van deze heilige dag mee te maken bieden de meest primitieve manieren uitkomst. Samen met een grote groep andere vrijwilligers ben ik naar Nahariyya gelopen om de diensten bij te wonen van de orthodoxe en wederom de wat vrijere, liberale synagoge. Met name de orthodoxe dienst maakte indruk vanwege de scheiding van mannen en vrouwen, de kleding van de bezoekers, het gebouw en de georganiseerde sfeer. 's Avonds heb ik de kerkdienst met avondmaal bijgewoond. Bijzonder om brood en wijn aan elkaar door te geven met de woorden: the bread of life for you and the blood of salvation for you. Onderwerp van de dienst. God doesn't want sacrifices, He invites us to trust his Voice (n.a.v. het offerverhaal van Isaak waarin het gaat om te vertrouwen op Gods plan).

Dag 20: Nes Ammim
Van de ene Joodse bijzondere tijd direct naar de andere: Sukkot (zie eerdere foto voor toelichting). Aangezien ik vandaag in de TS werkte, heb ik samen met een collega een Sukka (loofhut) voor de dining hall van het hotel gemaakt! In de middag heb ik een introductie van HRM in Nes Ammim gehad! Ik ga twee namelijk maanden het personeelsbeleid voeren. Hoe dat zo gekomen is? Tijdens het eten hoorde ik dat deze positie vrijkomt vanwege zwangerschap van de huidige HR Officer en toen heb ik aangeboden dit te tijdelijk te doen, en zo geschiedde. Ik heb tevens met de CEO hierover gepraat. Het is bedoeling dat ik dit tot in het begin van december ga doen aangezien er dan een nieuwe HR Officer komt met meer ervaring en ik dan ondersteund kan blijven werken. Ik ben er voor nu in ieder geval blij mee. Het sluit aan op mijn afgeronde studie en het is wat meer denk dan doe werk waardoor ik nu een goede werkbalans heb. Aangezien er in december ook weer andere plekken vrijkomen heb ik mij voorgenomen ook daar al naar te gaan informeren om zo niet in een gat te vallen na wat meer verantwoordelijkheid te hebben gedragen.

Dag 21: Nes Ammim & Nahariyya
Vandaag heb ik in de TS de Sukka verder gemaakt, zie bijgevoegde foto's. Het bouwen van een Sukka is echt een ding hier, iedereen heeft er wat over te zeggen. De rabbi die regelmatig het 'kosjer gehalte' van de keuken komt checken nam hierin het voortouw. 's Avonds ben ik met twee andere volunteers uiteten gegaan in Nahariyya. De Israëlische keuken bevalt mij absoluut, veel vlees, wat groente en schaften maar!

Dag 22: Nes Ammim & Regba
Vandaag heb ik in de housekeeping gewerkt en ben ik naar een elderley home in Regba (dorpje vlakbij Nes-Ammim) geweest. Bijzonder om oudere Israëli’s te horen en iets terug te kunnen geven door er simpelweg te zijn en naar hen te luisteren. In de avond gevoetbald: Germany against Italy and the Netherlands. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen wie er gewonnen heeft ;)

Dag 23: Nes Ammim
Vandaag heb ik mijn eerste HR klus gehad: een introductie gesprek met een nieuwe volunteer gehouden! Hierin geef je aan wat de verwachtingen zijn en tevens wordt het contract getekend. Na dit gesprek heb ik finally de Sukka afgemaakt. De rabbi die ik eerder aanhaalde, vond het dak niet goed afgedekt namelijk, vandaar...

Dag 24: Nes Ammim
Vandaag heb ik me ingelezen in de HR procedures. Het is een variërend geheel van werkzaamheden: recruiten, selecteren, roosteren, evaluatiegesprekken etc. Na deze dag van nieuwe dingen een leuke, alternative avond donderdagavond gehad. Normaal gesproken hebben we op donderdagavond namelijk bar avond maar ditmaal vond die met een kampvuur op het strand plaats. Een leuke ervaring!

Dag 25: Nes Ammim & Ma-alot
Vandaag heb ik mijn eerste WorkCoordinationTeam (WCT) meeting gehad. Hierin bepaal je samen met alle branchleiders, op basis van de hotel forecasts of er in elke branche genoeg mensen zijn ingeroosterd. Dit was voor de komende twee weken niet het geval dus heb ik een nieuw rooster gemaakt. In de avond bij een Israëlische werknemer van Nes Ammim thuis Sukkot gevierd. Uiteraard onder de Sukka. De familie omschreef de Sukka als een hut waar men tijdens de exodus uit Egypte ook in verbleef gedurende 40 jaar in de woestijn. We hebben de avond afgesloten in een bar in Ma-alot.

Dag 26: Nes Ammim & Haifa
Vandaag ben ik samen op mijn vrije dag met twee andere vrijwilligers (een stel van eind 20) naar de Tents of Mercy in een voorstad van Haifa geweest. Deze gemeente betreft Messiaanse Joden; Yeshua. Ik vond de dienst bijzonder indrukwekkend en geestelijk verrijkend met liederen als: 'Take your place on the throne of our hearts' and 'How great is our God.' De lezing betrof Exodus 34: vers 4-9 en vers 10-14 + 1 Johannes 4 vers 7-21. De kern van de boodschap: dwell in unity: 'if Gods loves us we should love our brothers, only the love of God can save us.'

Dag 27: Nes Ammim & Nahariyya
Een vrije dag gehad vandaag, geluncht en gezwommen met drie andere volunteers in Nahariyya.

Dag 28: Nes Ammim & Akko
Vandaag heb ik housekeeping van HR enigszins gecombineerd. In de avond een cultureel street festival in Akko bezocht. Erg leuk, allerlei verschillende acts, van allerlei verschillende mensen en dat in een mooie oude havenstad.

Dag 29: Nes Ammim
Vandaag een echte HR dag gehad. Eerst heb ik de ApplicationTeamMeeting (ATM) gehad. Hierin worden alle lopende sollicitaties en de voortgang hiervan besproken. Op het moment dat er een job interview geweest bepalen wij (de brancheleiders en ik) of iemand aangenomen wordt of niet. Hierna heb ik opnieuw de WTC meeting gehad. Momenteel is het erg druk dus opnieuw veel wijzigingen doorgevoerd in de schedules voor de komende weken.

Dag 29: Nes Ammim
Vandaag weer wat gewisseld tussen HR en housekeeping. In de middag gezwommen en in de avond een interessant lecture gehad. Drie onderwerpen stonden centraal: language, culture and conflicts. Language is compex. Het Hebreeuws kent een print en een schrijfversie. Het is een Semitische taal. Culture: beseder (in order/in orde) is verraderlijk. Dit betekent vaak het tegenovergestelde. Trust kent hetzelfde probleem. Dit is een van de drie culturele waarden die we geleerd hebben samen met balagan (voorbeeldje: het openbaar vervoer: allemaal tegelijk in en uit) en combina: van 10 oude fietsen een nieuwe fiets maken en deze vervolgens als nieuw aanbieden en 9 incomplete fietsen overlaten. Tenslotte het conflict: rechts of links? Moeilijk thema. Wetgeving speelt hierin een belangrijke rol. Twee dwingende bepalingen in de Israëlische wet zijn de dienstplicht en het recht op komst naar Israël voor elke jood van waar dan ook. Deze twee bepalingen zijn gevoelig en bepalen mede het links/rechtse verschil. De avond opnieuw afgesloten met voetbal. En wat voelt dat toch opnieuw lekker: winnen van de Duitsers!

Dag 30: Nes Ammim & Nahariyya
Vandaag met name HR werkzaamheden verricht. Tevens een fiets gekocht! Een echte Nes Ammim fiets, ofwel: overgenomen van een volunteer die bijna weggaat. In de avond hebben we met de liberale synagoge uit Nahariyya Simchat Thora gevierd! Op deze dag is de Thora uitgelezen en wordt deze terug gerold naar het begin. Zoals gezegd was het een echte viering: de Thora in het midden en dansen maar! Gaaf om mee te maken. Ik vind de achterliggende gedachte ook aansprekend: vieren/danken dat je een geschrift hebt dat richtlijnen geeft om naar te leven.

Dag 31: Nes Ammim
Vandaag een eenvoudige werkdag gehad, housekeeping en HR gedaan. 's Avonds gelezen en Hebreeuws geleerd. Langzamerhand begin je namelijk te merken dat niet iedereen Engels spreekt en wat eenvoudige woorden en zinnen net het verschil kunnen maken. Maar wat een taal zeg, ik noem het momenteel toveren... Ik ben ook met het Arabisch begonnen omdat ik ervan overtuigd ben dat wanneer je mensen een plek wilt geven om dialoog te hebben (een van de Nes Ammim doelen) ik denk dat je aan beide kanten tegemoet moet komen.

Dag 32: Nes Ammim:
Vandaag had ik een korte shift in de housekeeping en vervolgens was ik vrij. Ik heb men nieuwe fiets gebruikt om een uurtje te fietsen om vervolgens te relaxen en weer te lezen en te leren over Israël. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over Ben Gourion. Die naam hoor je best vaak maar ik wist voor mijn gevoel niet voldoende van hem af. Op deze manier probeer ik wat extra’s te leren omdat Nes Ammim dit niet dagelijks aanbiedt (wat ik ergens ook wel begrijp).

Dag 33: Nes Ammim
Vandaag ben ik na enkele uren HR naar de kapper in Nahariyya gegaan. Dit was trouwens de eerste dag sinds ik hier ben dat het overdag heeft geregend… Dan zie je hoe snel je wend aan mooi weer! Hierdoor koelde het snel af ontstond er een perfect hardloopklimaat. Samen met een andere volunteer dan ook wezen lopen rondom Nes Ammim, ca. 7 km.

Dag 34: Nes Ammim
Vandaag heb ik de officiële TS dag gehad. Na een introductie van alle basisvaardigheden werd de groep opgesplitst in twee groepen om zo de TS Olympics te spelen. De spelen bestonden uit drie delen: een toiletbox verwisselen, een auto wiel vervangen en het lassen van 2 metalen hoeken. Na de spelen volgde de tractor track waarin we ieder zo snel mogelijk een parkoers met de tractor moesten afleggen. Conclusie: ik ben nog geen echte farmer;) De dag werd afgesloten met een barbecue. Aangezien het hoofd van de TS een Israëliër met Argentijnse roots is waren er steaks in overvloed..!

Dag 35: Nes Ammim
Vandaag ben ik begonnen in de housekeeping (voorlopig de laatste keer aangezien ik in november alleen/voornamelijk HR ga doen). Vervolgens verder gegaan met HR: de wekelijkse WTC meeting gehad. Aangezien de Joodse feesten zijn afgelopen wordt het nu rustiger in het hotel wat tot minder reschedules en meer regelmaat leidt. Hierdoor wordt het werk voor mij wat minder complex.

Dag 36: Nes Ammim
Vandaag heb ik het rooster voor de komende twee weken opgesteld naar aanleiding van de WTC meeting gisteren. Dat neemt redelijk wat tijd in beslag want een enkele roosterfout leidt meestal tot meerdere problemen (ja, dat is me al overkomen maar van je fouten leer je)... Aangezien ik toch voor de lunch klaar was ben ik na de lunch naar het strand geweest (ja, dat kan nog steeds)! Bij terugkomst heb ik een verplichte bijeenkomst bijgewoond voor de Westbank/Palestina studietrip die op de planning staat voor aankomende maandag tot en met woensdag! In de avond heb ik mij voorbereid op de reis naar het meer van Galilea, Masada en de Dode Zee morgen!

Dag 37: Tiberias & Masada
Voor vandaag en morgen heb ik samen met drie andere volunteers vrij gevraagd. Dit vanwege een dance festival in Masada!. Om daar te komen zijn we langs het meer van Galilea gereden. Via Tiberias ging de koers zuidwaarts door de Westbank/Palestina de zandbak in... Hier heb ik voor het eerst de Jordaan gezien! Uiteindelijk zijn we met Jordanië en de Dode Zee aan onze linkerzijde in Masada gearriveerd en we hebben een super gaaf festival in de woestijn meegemaakt!

Dag 38 Masada & En Gedi
Na een kort nachtje slaap in de auto wakker geworden door de zonsopgang in Masada! Vervolgens doorgereden naar de En Gedi Spa, een oase/resort met speciale baden, een zwembad en natuurlijk de Dode Zee. Zwemmen in deze zee voelt fantastisch, je blijft dus inderdaad gewoon drijven! En al die hoge zandrotsen eromheen, dan besef je pas hoe klein en kwetsbaar het figuurtje 'mens' is op deze planeet... Na deze onvergetelijke ervaring teruggereden naar Nes Ammim!

Dag 39: Nes Ammim & Regba
Vandaag heb ik in de ochtend wat HR werk gedaan en ben ik vervolgens weer naar Regba geweest om mijn oudere vrienden te bezoeken samen met drie andere volunteers. We hebben een interessant gesprek gehad met drie jonge Israëli's en een oude vrouw. Deze oude vrouw is een holocoust surviver, wat was dat indrukwekkend zeg! We kwamen hierachter naar aanleiding van een bijzonder verschijnsel.. Er is namelijk momenteel wat te doen om de uitstroom van jonge Israëli's naar Duitsland aangezien leven en studeren daar goedkoper is (ongetwijfeld in andere landen ook, maar goed)... Deze uitstroom is veroorzaakt door een jonge Israëlische student in Berlijn. Hij heeft hiervoor het chocolade toetje ‘Milki’ dat twee keer zo goedkoop is in Duitsland als in Israël, als voorbeeld gebruikt... Deze vrouw heeft Auschwitz overleefd en begreep deze uitstroom vanuit een historisch oogpunt dan ook niet: ‘you are just not going there, you should fight for Israel.’ Dat was een kippenvelmoment, de oorlog, het Joodse volk etc. is dan niet ver weg maar gewoon naast je: veel stof tot nadenken. We hebben hier als volunteers nog over doorgepraat op het strand, conclusie: een indrukwekkende ervaring.



Tot zover mijn derde blog! Morgen (op mijn 40e dag Israël alweer!) werk ik nog een dagje in het kantoor om HR zaken af te ronden en zoals gezegd maandag de Westbank in! Hier kijk ik ontzettend naar uit aangezien ik de laatste tijd veel van de Joodse gebruiken heb ervaren en het ‘Palestijnse’/Islamistische perspectief daardoor wat naar de achtergrond is geschoven. Even de balans opzoeken dus!

Voor nu de groetjes en alle goeds voor jullie allemaal!

David

  • 25 Oktober 2014 - 17:49

    Aike:

    Jij bent snel met je reactie!! Binnen een uur!!!! Dank je en veel plezier en sterkte daar.
    Greetz, Aike

  • 25 Oktober 2014 - 20:06

    Cees:

    Bedankt voor je uitgebreide en open verslag David! Indrukwekkend!
    Fijn om zoveel mee te krijgen van wat je allemaal beleefd! Een goede reis naar de Palestijnse gebieden en tot de volgende ronde.

  • 28 Oktober 2014 - 07:35

    Marieke:

    Lieve David,
    Tjonge, je houd echt dag na dag je leven daar bij, mooi wat je allemaal meemaakt!
    Xx mama

  • 28 Oktober 2014 - 10:43

    Oma Laura En Opa Han:

    Als dank voor je beeldende verslag zijn er nu dropjes uit Holland onderweg naar N.A.

  • 30 Oktober 2014 - 11:34

    Toos:

    Hoi David, kreeg de link naar je blog van je moeder. Fijn om 'langszij' te zijn en mee te mogen leven met je wel en wee in Israël! Bijzonder wat je allemaal meemaakt! Groetjes en zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Akko

I-S-R-A-E-L

Vrijwilligerswerk in Nes Ammim, Israel.

Recente Reisverslagen:

23 April 2015

Pesach!

28 Maart 2015

Een nieuw seizoen!

25 Februari 2015

Het Noorden van Israel

09 Februari 2015

Jeruzalem...!

16 Januari 2015

Feestdagen en StudieTrips!
David

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 16062

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 26 Mei 2015

I-S-R-A-E-L

Landen bezocht: